Si Phan Don o les Quatre mil illes!

Sortim de Pakse en direcció a les Quatre Mil Illes, aquest lloc és un paratge especial i que es troba molt aprop de la frontera amb Cambodja. Aquí el Mekong es fa mooolt ample i forma milions d’illes i illetes que fan del paisatge un paratge únic. Arribem a Ban Nakasong després d’un viatge força llarg i anem direcció cap al moll. Allà, agafem una barqueta que ens durà a Don Det, una de les illes habitades que hi ha per aquí.

DCIM100GOPRODCIM100GOPRO

Hi ha una illa que és molt més gran i que queda més amunt, Don Khong però no ens hi hem plantejat parar-hi. Volem un lloc tranquil i tot i que Don Det és una illa popular entre els turistes occidentals; a l’estar en època de pluges, creiem que cobrirem les nostres expectatives…

4000 illes (2)

En deu minuts de trajecte a través del riu, que per cert, baixa amb molta força, ja som a destí! Només arribar ha començat a ploure i veiem que som en un lloc únic, la vida aquí està al costat del riu, els allotjaments, la gent, les famílies, la vida és al costat del Mekong que baixa d’un color xocolata que li dóna un cert encant 😉

4000 illes (3)4000 illes (1)

Comencem a caminar enmig dels corriols sense asfaltar que ens porten a sortejar basses i bassetes plenes d’aigua i fang, molt fang! Ara patino aquí, ara patinem allà. No ens han deixat ben bé al moll perquè hem dit que volíem anar aprop del pont francès, ens han deixat a escassos metres del moll però no ho sabem, és el que té. Comencem a preguntar en llocs per allotjar-nos, tots molt bàsics i amb vistes increïbles del riu.

4000 illes (26)4000 illes (30)

4000 illes (29)

4000 illes (46)4000 illes (33)                                                                                                                                                                                                                                                           Després de voltar una bona estona sota la pluja, fem una parada en un porxo mig abandonat i reprenem rumb cap a la zona d’on veníem. Parem al Noupad Guest House, un lloc molt senzill però en el que per poc més de 2 euros podem dormir en una cabanya sobre el riu amb una terrasseta i hamaques amb vistes al Mekong!

4000 illes (25)4000 illes (35)

4000 illes (18)

4000 illes (13)

4000 illes (15)4000 illes (24)

Descarreguem trastos i allà mateix dinem, el lloc el porta una família laosiana amb com a mínim tres generacions sota el mateix sostre. Només arribar, ells ja dinen i ens conviden a tastar la seva papaya salad i el seu sticky rice. L’amanida pica moltíssim i ells la combinen amb diferents herbes. Parlem una estona amb la nena de la casa, té disset anys i tot i que voldria estudiar, la família l’hi ha dit que s’ha de treballar, una pena, però l’economia familiar aquí preval…

4000 illes (168)

Hem demanat uns plats que tenen molt bona pinta, unes llenties amb curry i coco i el mateix plat però amb verdures i carabassa. Ho acompanyem d’sticky rice, boníssim!!!!

4000 illes (53)4000 illes (51)

4000 illes (55)

De mentre dinem, apareix el menut de la casa, un nen que no té ni dos anys i és més espavilat que tots nosaltres junts 🙂De mentre dinem, apareix el menut de la casa, un nen que no té ni dos anys i és més espavilat que tots nosaltres junts 🙂

4000 illes (167)

Descansem una estoneta i anem a fer una volta pel poble mentre no es fa de nit. Recorrem el poble pel voltant del riu, són els únics corriols que hi ha. A part de Guest House i restaurants, aquí hi ha molta gent local que passa la vida tranquil·lament alimentant els animals, banyant-se al riu en família o pescant,…

4000 illes (59)4000 illes (64)

4000 illes (48)

4000 illes (70)4000 illes (67)

4000 illes (40)

A Laos hi ha molts ànecs i té molt d’encant veure’ls banyar-se enmig d’un camp d’arròs ben verd. Les vaques són molt fosques aquí i tenen unes bones banyes, l’entorn a més està ple de gossos, gallines i galls que fan molt de goig i porcs, molts porcs!!!

4000 illes (65)4000 illes (68)

4000 illes (49)

Els nens ens miren curiosos i quan diem: Sabaideeee!!! Es giren, somriuen i responen contents. Aquí ser nen no té res a veure amb ser nen a casa nostra, els nens porten ramats de vaques, condueixen motos millor que la gent gran o potser és que estan de vacances ara, i no saben en què ocupar el temps. Es tornen bojos per una pilota o per un cotxe d’aquells petits que teníem nosaltres quan èrem menuts 😀

4000 illes (39)

Quan es fa fosc tornem cap a casa a reposar una estona i quan ens n’adonem a casa nostra, el restaurant ja està tancat. Sortim enmig de la pluja i de la nit, a buscar un lloc per menjar alguna cosa. L’endemà llogarem una bici i anirem cap a Don Khon, bona nit!

El matí es lleva tapat, ha plogut tota la nit, algunes estones molt fort. Si estiguéssim en lloc de platja potser tocaria patir però aquí estem tranquils. Esmorzem a casa un entrepà de nutella i un Lao Coffee amb llet condensada, què bó!

4000 illes (158)

4000 illes (161)4000 illes (155)

Anem a llogar unes bicicletes que estan en dubtós estat i tirem poc a poc cap a Don Khon. Els corriols estan gairebé impracticables i circular és difícil! A més ens equivoquem de camí i ho fem “más difícil todavía”, sortegem llocs amb un fangueig terrorífic, piscines naturals que ha format la pluja amb l’ajuda del riu i baixem de la bici en diverses ocasions. Per veure’ns!!! Ha estat molt divertit!

DCIM100GOPRODCIM100GOPRO

DCIM100GOPRO

Després de 4 quilòmetres entre el fang, arribem al Pont Francès que uneix Don Det amb Don Khon. Aquí paguem el que toca per passar amb la bicicleta i amb la mateixa entrada tenim accés a les cascades de Somphamit, en principi les més cabdaloses d’Àsia. A Don Khon ens trobem amb els mateixos paisatges que a la nostra illa, cases de fusta, algun hotel potser més ben aconseguit i fang, fang i més fang!

4000 illes (36)DCIM100GOPRO

Anem direcció a les cascades i ens parem a l’exposició de la Locomotora del Ferrocarril Francès. En època de colonització els francesos volien controlar aquesta zona que no era fàcilment navegable. Van construïr 7 quilòmetres de ferrocarril per portar els vaixells a les locomotores, aquesta línia no va durar ni 100 anys, essent abandonada el 1940. De tot això, només queda la locomotora i el pont!

DCIM100GOPRO

Seguim el nostre camí entre animals, locals i camps d’arròs, una maravella i en poca estona arribem a les cascades. Aquí ja no toca pagar! Però no se’n fien i ensenyem el tíquet un parell de cops… En Marc fa broma amb la noia dels tíquets però a ella no li fa cap gràcia que vulgui entrar sense pagar 😀 No parlen gens d’anglès i la pobra mira atemorida cap al seu company perquè faci alguna cosa, si és que en Marc és un delinqüent!!!!

4000 illes (83)4000 illes (81)

El lloc està ben conservat i sembla que hi ha gent que viu aquí dins. És un parc natural molt gran i el soroll de les cascades es sent des de ben lluny. Baixa molta aigua i només de veure-ho fa por! Passem una bona estona fent fotos i contemplant l’espectacle fins que seguim les indicacions que ens duen a la platja. De camí vaig pensant que és difícil que hi hagi una platja o lloc tranquil per banyar-se, en aquest estat de les cascades i del riu en general, però caminem amb il·lusió!

4000 illes (89)4000 illes (92)

4000 illes (88)

4000 illes (95)

4000 illes (101)

4000 illes (96)4000 illes (104)

Arribem a lloc i la platja està totalment inundada però el lloc té el seu punt. Hi ha una espècie de bungalows amb coixins thailandesos i hamaques de canya que ens han convidat a quedar-nos una llarga estona fent els ganduls, tocant les granotetes (instruments musicals) que hi havia a sobre les taules i jugant al billar. Hem aprofitat per fer un mos ràpid abans de seguir…

4000 illes (105)4000 illes (113)

4000 illes (107)

Agafem les bicis i pedalegem una estona per Don Khon, fem un repàs al temple, als edificis colonials en runes i als seus carrers plens de fang. Ens perdem per alguns camins secundaris i reprenem el camí cap a Don Det però ara pel camí ample i en bon estat, això és una maravella!

4000 illes (140)

4000 illes (137)4000 illes (149)

Anem parant, el paisatge s’ho val, Laos és tranquil, verd i molt rural, ens encanta! En poc més d’una hora ja som a lloc. Fem el gandul fins a l’hora de sopar, avui sopem a casa però primer anem al super a comprar algunes previsions.

Demà la Núria marxa cap a Vientiane (allà agafarà el seu vol cap a casa) i avui fem l’últim sopar! Gaudim del menjar, de la companyia i de la nostra família laosiana, són molt bona gent!

4000 illes (165)

El dia 3 ens llevem aviat, esmorzem i tirem cap al moll, la Núria marxa avui, toquen despedides i a nosaltres no ens agraden massa. Gràcies per haver passat aquests dies amb nosaltres!!! T’estimem bonica!!

4000 illes (186)4000 illes (187)

Després de veure com la barqueta carregada amb la nostra Núria tira cap a Ban Nakasong, enfilem el camí cap a casa. Avui fem res, ens relaxem a l’hamaca, veiem com circula l’aigua pel Mekong, com passen monjos navegant, algun pescador, llegim, escrivim i poc més.

4000 illes (184)4000 illes (181)

Dinem, fem res i anem a prendre un cafetó gelat al moll i senyores i senyors, Don Det ens regala la millor posta de sol de la nostra vida, de moment! 🙂

4000 illes (195)

4000 illes (193)

Sopem contents en companyia de la família i després de sopar ens fiquem a ensenyar-los fotos a l’àvia i a les nenes, els crits d’admiració són terrorífics!!! Gràcies família per fer-nos passar uns dies genials i com a casa!

Anem a dormir d’hora perquè demà ja marxem cap a Cambodja, toca canvi de país 🙂

• El tíquet de barca des de Ban Nakasang fins a Don Det costa 15.000 Kips/persona i trajecte.
  • Dormim a Noupad Guest House de Don Det, un lloc molt senzill però amb terrasseta, taula i hamaques davant la vostra cabanya. L’habitació té llit amb roba neta, mosquitera i si demaneu, us donaran tovalloles netes. Els lavabos són a fora, aigua freda i són una mica precaris. Tenen un petit restaurant on es menja de vici i el wifi és correcte. Habitació doble 25.000 Kips/ parella i nit. Podreu tenir una relació estreta amb la família, veure el seu dia a dia i us ajudaran en el que puguin.
  • A Don Det hi ha un parell de supermercats on trobareu coses de menjar occidental (cereals, galetes, nutella, etc.)
  • Lloguem bicicletes en estat precari (com totes a l’illa) per 10.000 Kips/ dia.
  • Entrar al parc de les cascades Somphamit de Don Khon costa 25.000 Kips/ persona i inclou el que costa creuar el pont Francès si veniu de Don Det (amb bicicleta). El parc està obert de 8am a 17pm. A dins el parc teniu lloc per passejar i veure les cascades més cabdaloses d’Àsia des de diferents perspectives. També hi ha una mena de platja de la que no hem pogut gaudir perquè estava inundada. Teniu un restaurant per fer un mos amb preus habituals com a la resta de Laos i amb zones amb hamaques i llocs per estirar-vos que està molt bé.
  • A Don Khon també us podeu allotjar però els llocs es veuen molt més fins tot i que la infraestructura al final és la mateixa que a la Don Det, camins enfangats i poc més. Hi ha un temple i alguns edificis colonials en runes.
  • Don Det i Don Khon són llocs per descansar i fer poca cosa, el més fantàstic és veure la vida del Laos més rural a la vora del Mekong i veure com plou (en època humida).
  • Hem comprat un bitllet de bus+ barca a Don Det per anar cap a Cambodja (Sudest, Ban Lung a la Província de Rattanakkiri). Si ho compreu a l’estació de bus de Ban Nakasang surt més car, ens ha costat 24$ (192.000 Kips) per persona i trajecte. La barca surt a les 8 del matí del moll de Don Det i el bus des de Ban Nakasang ens ha sortit a les 9:30h.
  • Si creueu a Cambodja i us queden Kips, davant de l’estació de busos de Ban Nakasang hi ha un banc on us canviaran els Kips a Dòlars amb molt bon canvi.

Posted on 8 Agost, 2014, in Uncategorized and tagged , , , , , , , , , . Bookmark the permalink. Deixa un comentari.