Anem cap a Angkor Wat!

Reemprenem el dia amb moltes ganes, encara que sigui molt aviat, hem quedat com ahir, a les 4:30h del matí! Avui toca veure la sortida del sol des del temple d’Angkor Wat, això fa que la son es noti menys i estem animats perquè avui sí que tindrem sort! En Mingo i la Montse vindran fins allà en tuk tuk i la Laia i l’Arnau vindran, com dos campions, en bici amb nosaltres. Avui en Jose i la Vero fan descans que van quedar morts!

Curiosament, avui 17 d’agost, fan la Marató d’Angkor i han decidit començar ben aviat per la calor. Això, té conseqüències importants perquè hi ha policies desplegats arreu i cadascun d’ells ens para fent el recorregut feixuc, doncs cada dos minuts hem d’estar lluitant perquè ens deixin passar. Enlloc deia que degut a la Marató la carretera estaria tallada així que lluitem perquè ens deixin seguir. Arribem al primer punt de control i tampoc ens volen deixar passar perquè l’Arnau i la Laia no duen les entrades a sobre. Després de lluitar de nou, accedeixen…

Siem Reap (249)Siem Reap (241)

I finalment, arribem a Angkor!!! El sol està començant a sortir i mirem per tot arreu i en Mingo i la Montse no hi són, allà a l’Arnau i a la Laia no els deixen passar del punt de control dels tíquets. Com que creiem que no poden tardar gaire, nosaltres decidim entrar mentre la Laia i l’Arnau s’esperen a fora a que arribin els seus pares. Entrem i busquem un racó on no hi hagi gaire gent, feina bastant difícil, i allà ens quedem per veure una molt bonica sortida de sol amb els temples de fons, impressionant!!! 🙂

Siem Reap (228)Siem Reap (224)

Siem Reap (208)

Els colors que es dibuixen al cel són múltiples, taronges, vermells, lilosos, un espectacle pels sentits si no fos per la multitud de gent que hi ha per tot arreu. Intentem gaudir al màxim d’aquests moments, de nou, ens sentim privilegiats per poder complir els nostres somnis, un més a la butxaca!

Siem Reap (216)

Siem Reap (210)Siem Reap (220)

Siem Reap (213)

Angkor Wat (literalment, Temple Capital) és el temple más gran i el millor conservat, és considerat l’estructura religiosa més gran del món. Es va construïr a principis del segle XII i va ser durant molts anys, el centre polític i religiós de l’Imperi Jemer. Al seu recinte es creu que hi van viure unes vint mil persones i estava dedicat al Déu Vishnu (Hindú) i de fet, les seves estructures fan pensar en els temples indis. Tots els temples del complex arqueològic van ser abandonats a finals del segle XVI i després van ser sepultats per la selva; menys el temple d’Angkor Wat que va continuar habitat per monjos budistes.

Siem Reap (327)

Els temples jemers no eren llocs per a la reunió dels fidels sinó que servien d’espai pels Déus, així doncs, només l’èlit religiosa i política del país tenia accés als recintes centrals. A més, Angkor Wat, tenia com a finalitat servir de tomba pel rei. Per aquest motiu, la majestuositat dels temples, sempre és més fàcil percebre-la des de fora i si véns de la Índia, com nosaltres, per dins, els temples no tenen massa d’especial.

Siem Reap (265)

Ha passat una estona i sortim a veure si els trobem, perquè el sol ha sortit i encara no han aparegut. Tot just comencem a caminar per sortir, ens els trobem allà mateix. Ens expliquen que el conductor de tuk tuk amb el que havien quedat no ha aparegut 😦 Després de parlar de totes les peripècies que han hagut de fer per arribar, decidim anar a esmorzar per després tornar a entrar a visitar tot el temple d’Angkor.

Siem Reap (339)

Siem Reap (234)Siem Reap (243)

Siem Reap (336)

Panxa plena i cap a dins!!! Anem tranquil·lament passejant pel seu interior, gaudint de diversos detalls esculpits a les parets o de patis oberts entremig de llargs passadissos, tot això mentre en Mingo, de tant en tant, ens va llegint part de la història que posa a la guia. Així la visita es fa més amena i li donem un toc més cultural al passeig. A nosaltres ens agrada aturar-nos a llegir en qualsevol ombra i imaginar-nos què passava en qualsevol racó fa centenars d’anys 😉 La imaginació, per sort, la tenim força activa, encara 😀

Siem Reap (269)

Siem Reap (267)Siem Reap (272)

Ens enfilem cap el següent nivell que té el temple en el seu interior. En aquest nivell hi ha un altre passadís que rodeja la part interior i el següent, i últim nivell. En fem una part d’ell i sortim a l’exterior on comunica amb el nivell central. En aquest nivell fan que l’Úrsula, la Montse i la Laia s’hagin de posar roba més llarga per poder pujar i decideixen que no pujaran. Acabem emprenent el periple d’escales els homes del grup.

Siem Reap (315)Siem Reap (322)

Siem Reap (279)

Aquest nivell superior té una construcció similar a la resta del temple, passadissos rodejant el temple central, amb altres passadissos que porten fins el centre on hi ha diferents figures de buda. A més, des d’aquí dalt es pot gaudir d’unes vistes fantàstiques.

Siem Reap (282) Siem Reap (288)

Siem Reap (285)

Siem Reap (291)Siem Reap (290)

Quan acabem de visitar la part superior, emprenem el camí de sortida encantant-nos a cada racó que trobem 🙂

Siem Reap (300)Siem Reap (307)

Siem Reap (276)

Siem Reap (316)Siem Reap (320)

Des del temple d’Angkor Wat, pugem a les bicis uns, i al tuk tuk els altres, i comencem a fer el recorregut curt dels temples d’Angkor. Ara marxem cap a un temple més petit que està uns quatre quilòmetres, el temple Banteay Kdei. Aquest temple és d’estil budista i l’estat de conservació varia d’uns racons a uns altres. Aquí les cares ens reben a l’entrada, les cares són de l’estil del temple del Bayon.

Siem Reap (346)

Siem Reap (355)Siem Reap (357)

Siem Reap (347)

Siem Reap (363)Siem Reap (364)

Siem Reap (368)

Sortint del temple Banteay Kdei anem just al mateix davant on es troba el llac artificial Sras Srang, aquí aprofitem per beure una mica i tornar a agafar forces, perquè ara toca anar a visitar un dels temples més famosos de tot Angkor, el temple de Ta Prohm. Pot ser que pel nom poca gent el conegui però si diem que és el temple on es va gravar una part de la pel·lícula Tomb Raider, potser el coneixereu més. Nosaltres l’haurem de veure perquè l’Ursu no està gens al dia 😀 hehehe

Siem Reap (372)Siem Reap (374)

Amb poca estona arribem al temple Ta Prohm. Només entrar comencem apreciar que la naturalesa s’ha engollit una gran part del temple, espectacular!!! Arbres gegants amb unes arrels encara més grans, envolten una gran part de totes les parets d’aquest temple. El que el fa realment més especial, és aquesta conjunció que hi ha entre la mà de l’home i la natura. Us imagineu ser un dels exploradors que van descobrir aquests temples? Nosaltres sí!!!!

Siem Reap (394)Siem Reap (402)

El Ta Prohm és d’estil Bayon, l’últim gran període de l’arquitectura jemer i data de finals del segle XII. Orginalment era anomenat Monestir Reial i el temple va fer de monestir budista allotjant gairebé tretze mil persones. El temple és molt popular precisament perquè encara no ha estat salvat de la selva i aquest és l’estat en el que es trobaven la majoria de temples d’Angkor a finals del segle XIX. És interessant anotar que la majoria de temples eren restaurats tirant-los a terra i pujant-los de nou.

Siem Reap (401)

Siem Reap (416)Siem Reap (424)

Si tallessin les arrels, de ben segur els temples se’n aniren a terra però igualment, a dia d’avui es fa difícil creure com aquests arbres han crescut tant. Sí, ha passat molt temps però com han pogut créixer tant? El temple és com un petit laberint de passadissos estrets i plens de gent, en que cada moment, quan gires alguna cantonada et sorprèn alguna o altra cosa. De moment un dels millors!!!

Siem Reap (420)Siem Reap (422)

Siem Reap (417)

Sortim d’allà i ens entra la gana a tots. Avui però el tuk tuquero no ens cardarà com ahir, si en el lloc on ens porta el preu és car, buscarem un altre lloc. Els preus són tant o més cars que el del dia anterior, però com que diem que no ens quedem, aconseguim que ens rebaixin el preu a la meitat o una mica més de cada plat, creiem que ho fan a tothom qui es queixa, però bé, si no ens haguéssim queixat…

Acabem de menjar i alguns no poden aguantar la tentació de les hamaques que hi ha just a fora del restaurant, vaja que la migdiada no la perdonen ni a l’altra punta del món 😀

Siem Reap (429)

Un cop desperts, marxem cap a visitar el penúltim temple del dia, el temple Ta Keo. Aquest està més decantat que els altres, però per sort no es fa gens feixuc arribar-hi amb la bici, i amb poca estona arribem als peus del mateix temple.

Siem Reap (432)

D’aquest temple, potser després d’haver-ne vist uns quants durant tot el dia, el que trobem més bèstia són les escales que hi ha per accedir a la part superior. Són unes escales completament dretes i amb uns esglaons per gent de cama llarga, per nosaltres ha estat entretingut amb les cames tan curtes que fotem 🙂

Siem Reap (437)Siem Reap (447)

El Ta Keo és un temple hinduïsta de finals del segle X, originalment s’anomenava “Muntanya amb pics daurats” i era dedicat al Déu Shiva. Quan va morir el seu monarca constructor, el temple va quedar inacabat i gairebé sense cap mena de decoració. No ens estranya… Per les escales, eh? Si havien d’anar pujant pedra, pobra gent…

Siem Reap (443)

Una cosa que ens ha decepcionat una mica durant tot el dia d’avui, ha estat que la gran majoria de temples estan en obres, i enlloc de tenir-ho en condicions i que no faci molt mal a la vista, ho tenen de qualsevol manera i tirant a brut, ens hem proposat investigar el tema dels Patrimonis Mundials en breu.

Després d’aquesta visita, toca tornar a pedalar una bona estona per arribar al temple Phnom Bakheng. Des d’aquest temple, veurem avui la posta de sol i esperem que sigui millor que la d’ahir. Per arribar però, haurem de creuar pel mig d’un dels temples més importants de tot Angkor, el temple Angkor Thom i el seu macro complex, però aquest el visitarem demà.

Siem Reap (450)Siem Reap (449)

Ja som al Phnom Bakheng, sort que vam llegir que l’entrada era limitada… Una mica més de gent i han de treure el temple per encabir-los a tots 🙂 Aparquem les bicis i el tuk tuk a baix i comencem a caminar cap amunt, no massa estona però la calor fa que es converteixi en una estona més aviat distreta. Aquest és un temple muntanya d’estil hindú dedicat a Shiva i les vistes des del capdamunt són espectaculars 🙂

Siem Reap (454)Siem Reap (473)

Avui si que veiem una millor posta de sol, encara que costa gaudir-la entre mig de tanta i tant gent. Però bé, al final acabem prou contents i preparats per tornar cap a Siem Reap. Allà les intencions són descansar, menjar i preparar-nos per l’endemà tornar-hi, almenys nosaltres dos, que ens hem proposat tornar a veure la sortida de sol.

Siem Reap (471)

Rematem el dia quedant amb el Jose i la Vero per fer un cafè que s’allarga un pelet massa i això, de ben segur, ens passarà factura.

Bon dia!!! Al final, només l’Ursu i jo hem sigut els valents o temeraris de tornar-nos a llevar a hores tempestives per veure com surt el sol, el despertador de nou sona a les 4:00h del matí per sortir a corre-cuita! Avui només nosaltres anirem a veure la sortida del sol, en Mingo i la Montse i els nens vindran a les set al Breakfast point 😀 Per altra banda, en Jose i la Vero passen de la bicicleta i faran uns quants temples que volen veure amb tuk tuk però a hores de senyors!

Siem Reap (475)

Per desgràcia nostra, avui la sortida del sol no ha estat tant espectacular com la d’ahir però de totes maneres, l’esforç sempre val la pena 🙂

Siem Reap (483)

Siem Reap (478)Siem Reap (488)

Mentre estem esmorzant arriba en Mingo amb la bici i es posa a esmorzar amb nosaltres. A la poca estona ja arriben la Montse, la Laia i l’Arnau amb el tuk tuk, esmozen ells també i sense entretenir-nos gaire marxem de camí cap el temple d’Angkor Thom.

Siem Reap (499)

De camí ens trobem els elefants que passegen als turistes, parem una estona perquè l’Arnau els vol donar un entrepà de truita però els mahouts no són massa simpàtics i si no decideixes pujar a lloms de l’elefant, la cosa està peluda.

Siem Reap (645)

Siem Reap (533)Siem Reap (531)

També parem a la porta d’entrada per veure les cares de la porta principal, les figures del pont…

Siem Reap (513)Siem Reap (527)

Siem Reap (509)

Siem Reap (512)Siem Reap (520)

Siem Reap (522)

Siem Reap (514)Siem Reap (523)

…I ens trobem un altre mono cabron que intenta atacar-me mentre li faig una foto! :S

Siem Reap (530)Siem Reap (529)

Al recinte d’Angkor Thom, en la seva època hi vivien un milió de persones, quan per la mateixa època, a les ciutats europees només hi vivien unes cinquanta mil persones, flipeu! Això és un macro complexe, una espècie de ciutat fortificada increïble!!!

Siem Reap (515)

Entrem al primer temple i al més important, el temple del Bayon, aquest també apareix a la pel·lícula de Tomb Raider i no ens extranya, és impressionant!!! I de moment, és el que guanya per golejada en bellesa, n’estem enamorats 🙂

Siem Reap (538)

Siem Reap (552)Siem Reap (549)

Siem Reap (565)

Va ser construït a finals del segle XII i acabat durant el regnat de Jayavarman VII. És d’estil budista i és conegut especialment per les seves 54 torres i les prop de 200 cares somrients que et vigilen… Aquestes cares representen la cara del rei perquè tenien certa semblança i d’aquesta manera feia creure que estava observant a la gent de la ciutat en tot moment.

Siem Reap (543)Siem Reap (583)

Siem Reap (576)

Siem Reap (570)Siem Reap (585)

Al Bayon hi passem una llarga estona, sota un sol infernal, observant cares, cares i més cares, sembla que tinguin alguna cosa hipnotitzant perquè en tot moment les estàs mirant i de fet, estan per tot arreu. Us hem dit que és el nostre temple preferit?

Siem Reap (550)Siem Reap (573)

Siem Reap (588)

Quan sortim del Bayon, marxem cap al temple que hi ha just al costat, el temple de Baphuon. Per arribar en aquest temple, has de caminar per una llarga passarel·la fins a la seva porta principal. Aquest temple va estar sense acabar durant molts anys, i fins el 1995 no va ser reconstruït.

Siem Reap (603)

Siem Reap (622)

Acabada la visita, anem a buscar als altres i marxem cap a la Terrassa dels elefants que comunica entre el temple de Baphuon i el de Phimeanakas. Aquí ja es comença a notar el cansament, la calor que comença a ser insuportable i sobretot el nostre mal cap de dormir molt poques hores. Aquí fem una curta visita i gran part d’ella asseguts en una ombra tot just davant del mateix temple.

Siem Reap (635)

Ens aixequem i marxem en direcció a la Terrassa de Rei Leprós per després marxar cap a dinar. És aquí on les forces diuen prou i amb l’Ursu decidim que la nostra visita als temples d’Angkor, la donem per finalitzada. El que s’acumula són les hores de son que no hem pogut gaudir aquests dies i el cos no tira com hauria de fer-ho. Així que pugem a les bicis i marxem cap a Siem Reap sota el sol que cau i amb un trànsit perillosisim!!!

En arribar anem a dinar al nostre indi i fem la migdiada que no és massa llarga perquè a les 7 de la tarda hem de tornar les bicis, curiosament, avui arribem els últims 😀

Fem un cafè plegats, voltem una mica per Pub Street i el Night Market i cap al llit!

L’endemà jo em llevo mig malalta, sort que es dia de relax. Suposo que les hores sense dormir s’han anat acumulant i hem voltat sota un sol infernal els tres dies sense descans. Passem el dia treballant en el blog i perrejant, poca cosa més…

El dia següent marxem en un bus nocturn cap a la platja, a Sihanoukville i igualment fem dia de perreig, menjant, escrivint i ficant-nos al dia!

Siem Reap (335)

Fins aviat!

• Com visitar Angkor Wat? Per visitar Angkor Wat creiem que el millor és llogar un tuk tuk amb un preu tancat o recorrer els temples amb bicicleta. Aquesta última ha estat la nostra opció. Algunes persones que venien amb nosaltres anaven amb tuk tuk (mitjana de 12$/ tuk tuk i dia) amb la qual cosa és factible fer-ho en grup i que cadascú vagi amb un mitjà de locomoció diferent. A Siem Reap no es poden llogar motos, per tant, aquesta opció si no porteu una moto des de Phnom Penh o si no llogueu una moto amb conductor, ja la podeu descartar. Hem vist opció de motos elèctriques a partir de 10$/ dia.
  • Les runes es situen a uns 6km del centre de Siem Reap però les carreteres estan en bon estat i són planeres. Un cop a Angkor Wat hi ha diferents opcions de recorregut, per exemple el Mini Tour que passa pels llocs més emblemàtics i es pot recórrer en un dia en bici (són uns 25 km de recorregut) i de mitjana entre temple i temple, el recorregut en bici acostuma a ser d’entre 1 i 3 Km amb algunes excepcions.
  • Les guixetes per comprar les entrades es troben de camí al complex de runes, a uns 3Km de Siem Reap. Obren de 5:00 am a 5:00 pm. Si compreu l’entrada a última hora de la tarda, podeu entrar a veure la posta de sol i no se us compta com un dia d’entrada. En principi l’horari de visita als temples és de 5:30 am a 5:30 pm però els temples estan situats en zones poblades, és a dir, la gent local viu per la zona, no és un recinte tancat potser com nosaltres ens imaginàvem.
  • Tipus d’entrades: L’entrada d’un dia costa 20$, la de tres dies 40$ (teniu una setmana per gastar-la, és a dir, a partir de la data de compra, no cal que visiteu temples cada dia, podeu prendre algun dia de descans perquè disposeu de 7 dies per visitar les runes). També teniu entrades per una setmana, és a dir, 7 dies de visita per 60$ que podeu gastar en un mes. Les entrades d’un dia i de tres no les plastifiquen i si el tíquet se us mulla i no es veu la foto, us faran pagar de nou. Us demanaran l’entrada a l’entrar en la majoria de temples.
  • El tíquet cobreix l’entrada a la majoria de temples exceptuant-ne alguns d’allunyats que la gent no sol visitar.
  • Per la majoria de temples, cal seguir un codi de vestuari estricte doncs no podem oblidar que són/eren llocs de culte religiós. Els nois ho tenen més fàcil i només cal que no aneu sense mànigues. Les noies han de dur algun tipus de roba que cobreixi els genolls i les espatlles han d’anar tapades. Nosaltres portàvem roba a la motxilla i a l’arribar ens tapàvem. Penseu que pedalar a 40ºC i una humitat de gairebé el 100% tapats, no era la millor opció.
  • A la sortida de cada temple, teniu moltes paradetes de menjar, beguda i generalment, lavabos. Havíem sentit que els lavabos estaven super nets, nosaltres no hi estem d’acord. Sovint ens hem trobat amb lavabos bruts tot i que amb paper WC i sabó de mans.
  • Si feu el recorregut amb bicicleta, hidrateu-vos bé, fiqueu-vos crema pel sol i aneu menjant sovint, no seria difícil deshidratar-se i caure mort.
  • Nosaltres el primer dia vam pactar amb un conductor de tuk tuk un preu de 40$ per 6 persones per portar-nos a temples allunyats i vam poder veure el Beng Mealea (5$/persona d’entrada/ dia) a 68km de Siem Reap, el Banteay Srey (a 37km de Siem Reap) i vam fer el sunset al Pre Rup Temple.
  • El dia 17 d’agost es celebra la Angkor Marathon! Vam coincidir amb la prova i ens hagués fet molta il·lusió poder-nos apuntar a la prova de 10k però vam arribar el dia abans… Si us trobeu amb la prova podeu tenir problemes, nosaltres els vam tenir. La Marató va començar de matinada (suposem que a les 4 del matí) doncs nosaltres a les 4:30 am vam tenir problemes per anar en direcció als temples per veure la sortida del sol. Vam haver de discutir amb cada policia que ens trobàvem pel camí perquè ens deixés passar explicant-los que ningú ens havia alertat al comprar l’entrada que el dia de la marató no podriem passar a primera hora degut a la prova. Quan parlàvem de que ens tornessin els diners, ens deixaven passar!
  • Hi ha dos recorreguts populars, el circuit curt o Mini Tour que té aproximadament uns 25km (12km d’anar i tornar fins a Angkor Wat, és a dir, la primera runa que trobeu) i un de llarg o Grand Tour que té més de 50km i recorre temples més apartats.

Posted on 27 Agost, 2014, in Uncategorized and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink. Deixa un comentari.