Kwan Ijen, cap a les entranyes de la terra

Una vegada feta la visita del nostre primer volcà, el Bromo, marxem de Probolinggo direcció cap a Bondowoso, un poble que relativament està a prop d’un altra volcà que tenim moltes ganes de visitar, l’Ijen. Un cop allà haurem de buscar les maneres i opcions per poder-hi arribar.

De totes maneres, l’aventura comença ben aviat, a la mateixa estació de busos de Probolinggo. Només arribar a l’estació preguntem l’hora que surt el bus i el seu preu al punt d’informació, d’això se’n encarreguen un tipus de policies. Un cop conegut el preu i l’hora, marxem cap a l’andana a esperar el bus. L’espera es torna distreta, gràcies a un senyor que coneixem allà i amb qui passem l’estona xerrant sobre els llocs que volem vistar i sobre casa nostra. A més, l’Úrsula fa un te de jasmí i de mentres, li ensenyen unes quantes paraules en indonesi. No ens anirà malament!

Al cap d’una llarga estona, arriba el bus i ens enfilem amb moltes ganes cap a dins. De cop, apareixen dos individus, per dir alguna cosa, i ens diuen que el preu del bus és el doble del que ens havien dit els policies del punt d’informació. Nosaltres flipant, els hi diem que aquest no és el preu, que el que ens diuen és el doble del seu preu real. Ens diuen que si no paguem això que hem de baixar del bus, així que acabem baixant perquè sabem que ens estan timant. Tornem cap al punt d’informació i els policies ens escriuen en un paper el preu real i ens diuen que anem allà i que els hi diem que anem de part d’ells, dit i fet! Arribem de nou al bus i sant tornem-hi, ens tornen a dir que o paguem el que ens diuen o ens foten fora! Anem a la part de fora de l’estació i preguntem, no hi ha més remei…

Veiem que no tenim gaires opcions i acabem cedint amb aquesta colla de lladres. Portem pocs dies a Indonèsia, però de moment pel que fa la gent que es dedica al turisme o que té algun contacte econòmic amb el turista és horrible, són moooolt mala gent, això ens està esgotant molt i és una llàstima perquè el país en si té molta cosa a fer i a veure.

Després de la llarga aventura amb aquests timadors, marxem de camí cap a Bondowoso, on després de més de cinc hores arribem a l’estació de busos. Un cop allà entrem de nou al punt d’informació i allà ens indiquen molt amblament, suposem perquè no en treuen cap benefici econòmic, on estan els hotels barats de la ciutat. Ens donen una espècie de futlletó oficial amb informació de llocs per menjar, hotels, què visitar i preus per anar cap a l’Ijen. A més, ens fan un plànol per arribar a l’hotel més barat del centre de la ciutat, encantadors aquests policies!

En res arribem al Hotel Slamet, un hotel moooolt barat i que està prou bé, encara que paguem l’hotel per no passar-hi la nit. Un cop instal·lats anem a menjar alguna cosa i comença l’aventura de com pujar fins al volcà Ijen. Comencem a buscar pels atres Hotels de la ciutat, a veure quina oferta ens fan, però els preus són desorbitats, així que seguim buscant fins que arribem a la comissaria de policia. Entrem per preguntar on hi ha alguna agència que ens hi pugui portar, però ens diuen que malament, que l’única manera és que agafem un cotxe privat amb conductor o motos amb conductor.

Volcà Ilje (92)Volcà Ilje (59)

Com que no sabem on buscar-ho, ells comencen a fer diferents trucades a amics i empreses dels pobles del costat per saber a quin preu està el lloguer d’un cotxe o d’una moto. Els preus segueixen pels núvols, així que mentre el cap de la comissaria ens està interrogant amb preguntes sobre casa nostra; un dels nois que ha estat trucant per trobar-nos alguna cosa, ens diu que la millor manera i la més barata, és agafar el bus local que puja fins allà cada dia i quedar-nos a dormir als Guest House que hi ha a la mateixa entrada del volcà. Així que després d’estar buscant maneres econòmiques, al final ens decidim per fer això, l’únic que ens falta fer és tornar fins a l’estació de busos per saber els horaris.

Quan arribem al punt d’informació venen dos nois que primer cop de vista no inspiren gaire confiança, sobretot per les experiències que acumulem aquests dies… Els nois ens comenten, mentre preguntem els horaris dels busos, que si volem ens poden portar ells a un preu elevat però molt més econòmic que els que ens havien dit fins ara. Comparan amb el que volíem fer ens surt una mica més car, però no gaire més. I de fet, ens adonem que és el preu oficial que apareix al fulletó que ens han donat abans els policies. De totes maneres, accedim i quedem amb ells que a quarts d’onze de la nit ens passaran a buscar per l’hotel.

Volcà Ilje (107)

Un cop fets els tractes, ens relaxem per primera vegada durant el dia i marxem cap a sopar en una paradeta de carrer que trobem molt a prop del nostre hotel. El local el porten un parell de germanes molt simpàtiques, on a més de donar-nos molt bon menjar ens ensenyen algunes paraules amb indonesi, què difícil!!! ;P Acabem de sopar que encara no són les set i marxem a estirar-nos una estona, la nit s’espera llarga, no dormirem ni una hora!

A quarts d’onze arriben puntuals els dos germans, pugem al cotxe i marxem direcció al volcà. Si us pregunteu què té d’especial aquest volcà perquè l’hagim d’anar a veure aquestes hores doncs us direm que quan és negra nit es pot observar un espectacle únic al món, el “Blue Fire” o el foc blau que surt de les seves entranyes.

Volcà Ilje (96)

Després de dues hores arribem al punt de control i de pagament per poder pujar fins a dalt, o sigui que paguem religiosament, com tot en aquest país i marxem caminant amb tranquil·litat cap amunt, que encara tenim una hora bona fins a dalt de tot.

Caminem sota un cel cobert d’estrelles i abans d’arribar a dalt ens creuem amb els primers homes que treballen al cràter del volcà extreient un parell de vegades al diasofre. Encara no són ni les tres de la nit i aquests homes estan treballant per quatre miserables duros i carregant entre 60 i 100 kg en cada viatge que fan.

Volcà Ilje (23)

Arribem a dalt del volcà, al menys aquesta és la sensació que tenim, perquè encara no es veu res, però podem veure molt de fum que surt de sota nostre, així que hem d’estar a prop i bingoooo!! Caminem poc més i comencem a divisar un espectacle de llum blava impressionant al cràter. Estem flipant!!!

Volcà Ilje (1)Volcà Ilje (11)

Mirem per on s’ha de baixar i comencem a descendir poc a poc, que amb la llum d’un sol frontal tampoc podem correr gaire 🙂 Amb poca estona arribem a baix, on hi ha el “Blue Fire”. Sembla extret d’una pel·lícula de ciència ficció. El blau és un blau elèctric que brilla i de quina manera… I per sort nostra, hem arribat tant aviat que som els primers 🙂 El foc blau es produeix per la combustió del sofre i les flames només són visibles de nit, així que qui vol veure l’espectacle, haureu de matinar!

Volcà Ilje (13)Volcà Ilje (25)

Volcà Ilje (29)Volcà Ilje (14)

Aquest volcà es troba entre els llocs més estranys i increíbles del nostre planeta i de moment, és un dels llocs més espectaculars que hem visitat mai 🙂 Quina sort poder-hi ser! El Kwan Ijen fa 2600 metres d’alçada i al seu cràter té el llac més àcid del món i grans quantitats de sofre pur. Cada dia, els miners extreuen blocs d’un sofre groc i mig florescent enmig de vapors tòxics i lava blava que surt de les entranyes del volcà.

Volcà Ilje (34)

Volcà Ilje (5)Volcà Ilje (15)

Volcà Ilje (16)

Aquesta gent treballa per quatre rals i per poder duplicar els ingressos; treballen de dia i de nit, així poden fer dos viatges. Porten una mena d’alforges de bambú on carreguen entre 60 i 100 kgs de sofre per viatge. Ens ensenyen les seves espatlles, estan fetes un desastre i pugen i baixen del cràter amb xancles de platja! Per treure el sofre piquen amb un pal de ferro i el treuen a peces grosses i senceres que poder-les transportar, cal trencar.

Volcà Ilje (8)

Ells però semblen acostumats a veure turistes a totes hores, mentre estem allà ens intenten vendre diferents figures que fan amb el sofre, la pela és la pela, semblen catalans 😀 Gràcies a aquestes figures ells poden guanyar una mica més, a banda del ridícul sou que els paga l’empresa que treballa amb el sofre.

Volcà Ilje (6)

Volcà Ilje (103)Volcà Ilje (102)

Seguim a baix del cràter fent fotos i contemplant l’espectacle que estan veient el nostres ulls. En Marc, intenta anar d’un costat a l’altre per treure la millor foto, però sense trípode i amb les manxades de fum que fa de tant en tant, és complicat treure una bona foto. De totes maneres, és un altre lloc que quedarà gravat a la nostra ment per sempre més.

Volcà Ilje (31)

Volcà Ilje (9)Volcà Ilje (19)

Volcà Ilje (27)

Quan portem una llarga estona a baix, el fred comença a fer acte de presència. A més, una llarga caravana de turistes va baixant per contemplar el foc blau i això fa que decidim pujar amunt per poder veure la sortida del sol tranquil·lament.

Arribem a dalt i en poca estona comença a clarejar, això fa que poguem observar un paisatge llunar des de dalt de la muntanya i un bosc frondós a les nostres esquenes, allà on no ha efectat el volcà. Aquests dos paisatges complentament diferents ens fan pensar en la vida i la mort. On hi ha el volcà només sembla haver-hi mort i a l’altra banda, a tocar, hi ha una explosió de vida i verdor que contrasta amb l’altra banda. Increíble aquest lloc! El cel ens acompanya amb uns colors increïbles per fer del començament del dia, un moment màgic!

Volcà Ilje (48)

Volcà Ilje (37)

Ara ja no es veu el foc blau, ja és de dia i les flames, queden eclipsades pel fum. Hem pogut gaudir d’aquest espectacle únic i únicament visible de nit i ara tot torna a la normalitat. A sota, veiem el llac blau cel que fa del paisatge un quadre únic per recordar sempre més. L’Ijen però està emprenyat avui i des que s’ha fet de dia, no para de fumejar a tot drap amb conseqüències perquè els nostres ulls no poden contemplar tot l’abast del volcà, el fum no ens ho permet.

Volcà Ilje (52)Volcà Ilje (60)

Volcà Ilje (88)

El llac color turquesa és una trampa, el seu color i la seva bellesa convidarien a qualsevol a banyar-se en les seves aigües però es composa d’àcid sulfúric gairebé pur i mataria automàticament qualsevol ésser viu que caigués a dins. És la “bella y la bestia”

Volcà Ilje (63)

Mentre veiem com s’acaba d’aixecar el dia i abans d’anar tirant avall, ens escalfem una estona amb alguns dels homes que treballen portan sofre, han encès un focarret per escalfar-se que no ens ha anat gens malament!

Volcà Ilje (40)Volcà Ilje (41)

Un dels homes que està allà, ens explica amb el poc anglès que parla, que porta des dels 14 anys treballant allà i que ara ja en té 57, tot per poder portar menjar a taula, una pena. També ens explica que una vegada va conèixer a un francès que feia un reportatge sobre el volcà i el va convidar a pujar amb un helicòpter, així va poder veure des del cel, el mateix volcà on portava molts anys treballant i el volcà més conegut de la illa de Java, el volcà Bromo. Mentre ens explicava aquestes aventures, l’home feia una cara de satisfacció que no es podia aguantar hehehe

Volcà Ilje (54)Volcà Ilje (55)

Quan ja és de dia, comencem el descens del camí, fent una petita aturada al lloc on els homes del sofre aprofiten per descansar, menjar alguna cosa i pesar el que porten a sobre de les seves esquenes. En Marc, aprofita per provar el pes que porten en aquestes cistelles.

Volcà Ilje (85)Volcà Ilje (71)

Volcà Ilje (69)

Volcà Ilje (83)Volcà Ilje (104)

Volcà Ilje (98)

Volcà Ilje (101)Volcà Ilje (100)

Arribem a baix i ens trobem els dos germans esperant-nos en el seu cotxe, són les set del matí i ja marxem cap a Bondowoso, amb una parada a una petita cascada que hi ha molt a prop d’allà amb aigua que baixa directament del llac de l’Ijen.

Volcà Ilje (105)

Quan arribem decidim quedar-nos un dia més i dormir fins que el cos digui prou, encara que abans passem per la dutxa i aprofitem per rentar la roba que fot una pudor de sofre que espanta 😦

Quan ens llevem, treballem el que podem amb el blog i tornem a sopar amb les dues germanes d’ahir. Aquesta vegada però, si afegeixen el pare d’elles i el marit d’una. Ha estat un sopar molt distret i rient tots com animals, gràcies sobretot al pare que estava com una regadora hehehe 😀

El matí següent, marxem de Bondowoso cap a Ubud, a la illa de Bali, un camí de poc més uns 150 km però que pinta que serà distret altra vegada. Però bé, per saber com ens va anar us haureu d’esperar a la propera entrada, així que fins molt aviat!!!

• Agafem un bus local l’estació de Probolinggo que ens deixa a l’estació de busos de Bondowoso. El trajecte més o menys és de 4 hores i el preu oficial són 17000 IDR però nosaltres vam pagar 35000 IDR/ persona i trajecte. La corrupció a Indonèsia és un tema complicat…
  • A la mateixa estació de Bondowoso hi ha un punt d’informació on us diran on son els hotels (barats i cars) i com arribar-hi. Són gent maja.
  • Ens allotgem a l’Hotel Slamet per 55000 IDR/ parella i nit. Habitació neta, roba de llit neta i llits molt còmodes. Us donaran un got d’aigua de benvinguda. Lavabo a dins però a l’estil indonesi, comuna i una aixeta més un pot per dutxar-vos. Aigua freda.
  • Menjar a Bondowoso és relativament més car que a Yogyakarta. Plats bàsics a partir de 12000 IDR, si aneu a algun mercat local nosaltres hem menjat per 4000 IDR plat de noodles.
  • Just davant de l’Hotel Slamet teniu una pastisseria on els pastissos de xocolata o xocolata amb plàtan costen 3000 IDR i els muffins de xocolata 5000 IDR. També teniu un parell de supermercats davant de l’hotel.
  • Per anar a l’Ijen teniu diverses opcions oficials (surten als futlletons turístics tant per turistes occidentals com indonesis):
  • Agafar un bus a Sempol per 35000 IDR (l’últim surt des de l’estació de Bondowoso a les 13h), un cop allà dormir en algun Guest House i apropar-vos a l’Ijen amb moto amb conductor o cotxe. És l’opció que deu sortir més barata però heu de pensar que allotjar-vos no serà fàcil perquè tots els tours organitzats paren a Sempol i això vol dir que potser quan arribeu està tot ple.
  • Llogar una moto amb conductor per persona a Bondowoso per anar, tornar més l’espera. 150000 IDR/ persona. Penseu que fa molt fred pujant a l’Ijen i potser no és la millor opció.
  • Llogar un cotxe amb conductor, el cotxe és per 4 persones i costa 600000 IDR per 4 persones. És a dir us pot sortir per 150000 IDR/ persona. Nosaltres no vam trobar cap turista en cap hotel de la zona i vam llogar el cotxe nosaltres sols i per tant, ens va sortir a 300000 IDR/ persona. Ens van recollir a les 22:30h i vam tornar a l’hotel a les 9h del matí.
  • Els conductors es mouen per l’estació de busos de Bondowoso i no espereu trobar a ningú més que us porti per un preu més baix enlloc. Nosaltres vam anar preguntant pel carrer, a diverses comissaries on ens van intentar ajudar però al final, vam tornar a l’estació de busos perquè els preus de carrer eren bastant més elevats.
  • Els nostres conductors eren uns germans que es dediquen a això. Nom i FB: Ibnu Zhabyll. El seu telèfon: 082330729440
  • L’entrada a l’Ijen costa 100000 IDR/ persona.

Tour Bromo – Ijen des de Jogyakarta parant a Ketapang:

• Si contracteu un tour us costarà 700000 IDR/ persona com a mínim i les entrades, a part. Inclou transport, allotjament, esmorzar i us deixen al ferry de Ketapang per creuar a Bali.
  • Nosaltres pel nostre compte ens hem gastat 604500 IDR/persona comptant transport, allotjament, esmorzar i arribant a Ketapang. Aquí us ho deixem desglossat. Creiem que a més dels diners, us farà falta molta paciència… I valoreu si us val la pena estalviar-vos tant poc. L’única cosa positiva que fent-ho pel vostre compte, podreu estalviar-vos l’entrada del Bromo (mireu a l’entrada corresponent com).
  • Bus Jogyakarta- Probolinggo 75000 IDR
  • Bemo Probolinggo – Cemoro Lawang 30000 IDR
  • Habitació 50000 IDR/ persona (100000 habitació doble)
  • Esmorzar 15000 IDR/ persona
  • Bemo Cemoro Lawang – Probolinggo 30000 IDR
  • Bus Probolinggo – Bondowoso 35000 IDR
  • Habitació Bondowoso 27500 IDR/ persona (55000 Habitació doble)
  • Anar a Ijen amb cotxe privat amb conductor 300000 IDR/ persona (el cotxe per 4 persones costa 600000 IDR, nosaltres no vam trobar ni un sol turista per compartir cotxe)
  • Esmorzar Bondowoso 15000 IDR
  • Bus Bondowoso- Situbondo 7000 IDR
  • Bus Situbondo- Ketapang 20000 IDR

Posted on 12 Octubre, 2014, in Uncategorized and tagged , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink. Deixa un comentari.

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )