Ètnies i arròs a Sapa

Després d’haver estat fent el tour per Halong Bay i quedar completament enamorats d’aquell indret, tornem a Hanoi per fer-hi una petita escala. Aquesta mateixa nit marxem amb un “sleeping bus” cap a les muntanyes, a Sapa, pràcticament a la frontera amb la Xina. Aquestes terres són conegudes pels seus impressionants paisatges de camps d’arròs, Patrimoni de la Humanitat i per les diferents minories ètniques que encara hi habiten.

Després d’haver passat una nit d’allò més que distreta, intentant dormir en una petita llitera, arribem a Sapa. Abans de l’hora prevista som a lloc i ens deixen que dormim una estona més. Quan encara no s’ha fet de dia, sentim una remor que prové de l’exterior. Baixem i veiem de què es tracta, estem rodejats de gent, propietaris de Guest House intentant vendre’t de la millor manera el seu local i de dones de diferents ètnies, venent el seu producte, braçalets, bosses, excursions als seus pobles… I tot això, quan encara tenim els ulls enganxats, bufff… 🙂

Al final una dona ens convenç, després de regatejar-li el preu tant com hem pogut. Ens instal·lem i ens dóna l’esmorzar a la terrasseta exterior. L’estampa seria ideal si no fos perquè fa un fred que pela! I no estem tant alts eh? Només ens trobem a 1600m. A dins del local es pràcticament impossible esmorzar perquè a més de ser Guest House; també és perruqueria. Una àmplia visió de negoci!

Sapa (210)Sapa (197)

Acabats d’esmorzar, decidim anar a donar una cop d’ull al poble. Primer anem pels afores i donem una volta pel llac, les vistes des de l’altra banda del llac són espectaculars. Es veu el poble, envoltat de muntanyes i reflectit al mateix llac. A més, hi ha quatre núvols que envolten les muntanyes fent que les vistes encara siguin més agraïdes. A banda, tot això va acompanyat d’una tranquil·litat increïble! Què més podem demanar? Doncs que faci bon temps durant la nostra estada, res més!

Sapa (2)Sapa (4)

Sapa (12)

Sapa (13)Sapa (10)

Quan entrem més a dins del poble, aquesta tranquil·litat queda trencada pels venedors de botigues de roba tècnica de marques occidentals com North Fake i pels propietaris dels restaurants, que ofereixen tot tipus de menjars a preus cheap, cheap però no suficientment barats pel nostre pressupost 😦

Sapa (244)Sapa (245)

El poble està ple de dones de les diferents ètnies. Moltes d’elles segueixen fent la seva vida normal, ignorant el turista completament. Es dediquen a comprar o a vendre el seu producte al mercat.

Sapa (21)Sapa (23)

Sapa (25)

Sapa (36)Sapa (241)

En canvi, n’hi ha d’altres, i no poques, que persegueixen al turista vagi on vagi, intentant vendre tot el que porten o un trekking als seus pobles, una experiència en un homestay de veritat.

Sapa (233)Sapa (252)

Sapa (253)

Les dones Hmong són molt simpàtiques i parlen un anglès que ja els agradaria a l’Ana Botella i companyia 😀 Passem llargues estones a la plaça parlant amb elles, a diari quedem amb la Mama Chio i companyes; sempre tenen un somriure a la cara i són molt agradables!

Sapa (28)

A Sapa i rodalies hi viuen quatre ètnies diferents. La més nombrosa i la que trobes per tot arreu és la ètnia Hmong o Miao. Aquesta ètnia prové del sur de la Xina i fa uns 300 anys van emigrar cap el sud, això fa possible trobar aquesta ètnia per diferents països del sud-est asiàtic com Laos, Cambodja i Thailàndia. Les dones Hmong van guarnides amb la roba tradicional perquè són autèntiques com elles soles!

Sapa (107)

Les altres ètnies són; la Dao Do o Yao, que significa vermell. Per això el color predominant a la seva vestimenta és el color vermell. Un altre grup ètnic d’aquestes regions i d’altres indrets de Vietnam, és l’ètnia Tay. Aquest és el segon grup més majoritari de Vietnam. Per últim, hi ha l’ètnia Giay. Un petit grup ètnic que viu a la part nord de les muntanyes.

Sapa (45)Sapa (232)

Sapa (229)

Sapa (194)Sapa (175)

Sapa té un aire colonial francès i és que durant molt de temps va ser la ciutat més famosa d’Indoxina pel seu clima ideal i els funcionaris francesos venien aquí des de Hanói per fugir de la calor.

Sorprèn l’esglèsia catòlica que s’alça de prop de la plaça i que de nit, s’il·lumina com un arbre de Nadal 😀

Sapa (183)Sapa (187)

Les activitats que es poden fer a Sapa són sobretot, fer algun trekking pels pobles de les diferents minories ètniques que rodegen la zona per mitjà d’una agència o per mitjà de les mateixes dones que corren pel poble. Creiem que una de les millors maneres per fer-ho és amb la gent local. Primer perquè per molt que al final pugui semblar un tour, sempre pot ser més autèntic fer-ho amb ells que amb una agència. L’altre motiu i més important és perquè si ho fas amb la mateixa gent local, saps que els diners que inverteixes, queden per ells i no hi ha d’intermediari les agències xupant tant com poden. A més, els testimonis expliquen que els diners que se’ls dona, es reparteix entre tota la família i nosaltres ens ho creiem.

A vegades el nostre món occidental ens fa pensar que qui es dedica al turisme en aquestes contrades; ha de ser ric i res més lluny de la realitat perquè tot i que la globalització i el capitalisme no escapen d’aquests llocs del planeta; encara els queda molt per arribar al nostre nivell.

Després de molt parlar i de fer tractes, decidim que farem un trekking de tres dies amb les dones de l’ètnia Hmong. De totes maneres, ho acabarem de confirmar el dia següent perquè el temps sembla que empitjora i anar a caminar durant tres dies plovent i amb una boira que toca a terra, no és una bona opció.

Passegem a diari pel mercat local ple de fruites i verdures. Per cert, aquí hem vist les verdures més guapes de tot Àsia de moment! Hem somiat amb un plat de patata i mongeta tendra o una truita d’albergínia amb ceba. Però els somnis, somnis són i de moment, això no podrà ser.

Sapa (35)Sapa (37)

Sapa (41)

Sapa (256)Sapa (31)

Ja hem perdut el compte dels plats d’arròs que ens hem cruspit, així que a Sapa, hem decidit que menjarem Bun Cha o el que és el mateix, sopa de noodles d’arròs!

Sapa (270)

Sapa (273)Sapa (55)

Una de les altres activitats que també es pot fer, per aquestes contrades, és llogar una moto i visitar els pobles i els camps d’arròs que queden més allunyats de Sapa. Així que en lloguem un parell (una per mi i l’Ana i una altra per l’Ursu) i encara que el cel està molt tapat, ens posem en marxa a perdre’ns per les carreteres i a veure què trobem.

Sapa (62)

La primera aturada la volem fer a la Silver Waterfall. Per variar i amb el plànol que portem, ens equivoquem de carretera, ens liem enmig de fang però per sort podem girar i tornar a la carretera principal. Un cop allà desistim arribar fins a la cascada, perquè potser quan hi arribem no podrem veure res, la boira està baixant molt ràpid.

Així que, emprenem el camí cap a un altra costat, direcció Lao Chài. Allà hem de pagar per entrar a la zona i veure els pobles. Conduïm mentre anem parant gairebé tot el matí entre boires i carreteres plenes de sots i conductors suïcides!

Sapa (60)Sapa (64)

Sapa (66)

Sapa (68)Sapa (70)

Cada dos per tres ens parem per fer fotos als increïbles paisatges que ens envolten. La màgia no és només pels camps d’arròs i el paisatge muntanyós. A tot això s’hi suma la gent que anem trobant pel camí…

Sapa (85)

Sapa (75)Sapa (77)

Sapa (84)

La llàstima de tot plegat és que han collit l’arròs fa poc i les terrasses no es veuen verdes 😦 Per tant, tot i que els paratges són molt bonics i les ètnies marquen la diferència; hem vist millors camps d’arròs a Laos i Cambodja.

Sapa (87)

Entrem i parem al poble de Tà Van. Passagem una estona pels seus carrers perseguint ànecs i porquets i ficant-nos dins l’escola fins que ens entra la gana. Després d’observar que aquests pobles estan molt acostumats als turistes i que intenten vendre tot el que tenen, marxem cap a dinar. Al restaurant l’única persona que parla anglès és una nena d’uns set anys que prèn nota i cobra. Com els nens de casa nostra!

Sapa (105)Sapa (104)

Sapa (92)

Sapa (98)

Sapa (94)Sapa (91)

Les ètnies encara són molt autèntiques però saben prou bé que el turista porta calers i intenten aprofitar-se d’això tant com poden. Això fa que es perdi una mica l’encant del lloc.

Sapa (95)

Per la tarda passa el que sabíem que acabaria passant, comença a ploure, amb no gaire intensitat però suficient per fer la punyeta i mullar-nos. De totes maneres, decidim seguir per la carretera direcció Bán Hò fins que topem amb uns paisatges de camps d’arròs molt més impressionants que els que havíem vist durant tot el matí.

Sapa (150)Sapa (153)

Sapa (151)

Allà també trobem dones d’una altra ètnia, les Dao Do que porten un barret vermell. Amb elles passem una bona estona fins que la cosa degenera, volen que l’Ursu les porti a casa, a totes!

Sapa (155)Sapa (158)

Després de seguir la carretera una estona, decidim girar i tornar cap a Sapa, segueix plovent i la boira cada vegada està més baixa.

El dia següent ens llevem amb el cel molt tapat i amb ganes de ploure, així que decidim que esperarem a l’endemà per dir a les dones Hmong si farem el trekking o marxarem. Per desgràcia, el dia següent el temps segueix igual de malament. Això fa que malauradament, decidim marxar. Ens sap molt de greu no haver pogut gaudir de l’experiència amb les famílies però ara ja tenim excusa per tornar a aquest país, que tant ens està agradant.

D’aquí marxem cap al centre de Vietnam, al Parc Nacional de Phong Nha-Ke Bang, on es troba la cova més gran del món i uns paratges increïbles 🙂 Allà anem!

Sapa (207)

• Quan arribeu a Sapa no patiu per res, pareu al centre, enmig del llac i ja hi haurà gent dels hotels i dones Hmong esperant-vos, sereu les preses! 😀
  • Ens allotgem a Diamond Hostel – Hoa Lan Hotel, és un negoci familiar que també és perruqueria. Paguem 4$/ persona i nit amb esmorzar inclòs (pa, truita, cogombre, cafè amb llet o te). Les habitacions estan netes i són àmplies. Teniu ventilador i xampú, paper WC, respall de dents, tovalloles. El wifi funciona correctament.
  • Nosaltres hem llogat moto manual per 5$/dia, la podeu trobar per 4$ però nosaltres l’hem volgut llogar al nostre Guest House perquè les motos tenien més bona pinta. El litre de benzina costa 30000 VND.
  • L’entrada als pobles dels voltants de Sapa costa 40000 VND/ persona i dia. Si visiteu cascades també s’ha de pagar però no sabem quant.
  • Si feu un trekking amb les dones Hmong us sortirà més barat, de ben segur serà més autèntic i no haureu de pagar entrades (us portaran per on crist va perdre la gorra!). A nosaltres ens sortia a 15$ 2 dies i una nit amb el trekking, allotjament i menjar. Si volíem fer 3 dies i una nit ens costava 26$/ persona.
  • A Sapa teniu algun supermercat amb bons preus i un mercat local amb fruita i verdura que fa molt goig.
  • Al mercat local podeu dinar plats típics per molt pocs diners. Bun Cha generós 25000 VND
  • Sapa és ple de botigues amb roba de muntanya falsa a preus ridículs.
  • L’estació de busos està al sud del llac, teniu els mateixos preus que en agències de viatges, suposem pel fet de ser turistes… Comprem un bitllet de bus Sapa-Hanoi i ens costa 250000 VND/ persona i trajecte. Teniu busos a les 8am, 4pm, 5pm, 9pm.
  • A la plaça de l’esglèsia teniu busos locals que fan ruta cap a ciutats del nord.

Posted on 21 Novembre, 2014, in Uncategorized and tagged , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink. Deixa un comentari.