Entre fred i Mingalabes!

Hsipaw està situat al nord del país. Bé, és la part més al nord on els turistes podem accedir. A partir d’allà, només poden endisar-s’hi els locals. De totes maneres, tampoc tenim molt temps per fer gaire més, així que de moment ja ens està bé.

Per arribar a Hsipaw, vam agafar un bus des de Nyaung Shwe que només havia de tardar entre deu i onze hores però entre el mal estat de les carreteres i problemes que desconeixem; arribem al poble després de gairebé quinze hores asseguts en un bus local.

Hsipaw (6)

El primer que fem només arribar, és anar a buscar allotjament. Per sort allà on ens deixa el bus hi ha gent de diferents Guest House, entre ells del guest house que buscàvem, el Yee Shin Guest House. Així que anem cap allà, ens instal·lem i anem a fer un cafè per recuperar-nos una mica. No havíem dit res però avui hem esmorzat un platàs d’arròs. Hem començat el dia amb energia…

Hsipaw (228)

Després del cafè anem a donar una volta pel poble fins a l’hora de dinar. Per variar, busquem un lloc local i per variar mengem d’allò més bé. Un bon plat de shan noodles amenitzats amb la conversa amb la gent curiosa que tenim per aquí. Ja ens ha anat bé perquè ens han convidat a les postres, unes mandarines força insípides.

Hsipaw (50)Hsipaw (38)

Hsipaw (56)Hsipaw (57)

Per la tarda anem xino xano fins al Shan Palace. En aquesta casa hi viu la senyora Fern, la dona de Mr Donald, l’hereu de la casa que va pertànyer a l’últim príncep Shan! Passem una llarga estona escoltant la seva història i la de la seva família, ens fa posar els pèls de punta quan ens explica tot el que els antics governs van fer passar a aquesta gent. No fa massa va tenir que tancar una temporada perquè el govern creia que relacionar-se amb turistes era d’una manera o d’una altra, anar contra el govern… Si veniu, creiem que heu de passar per aquí.

Hsipaw (59)

El Palau no té res d’especial, l’entorn està força descuidat i no llueix massa però arribar fins aquí també és molt distret. El trajecte passa per camins de sorra, casetes de palla i monestirs, així que el vermell i taronja de la indumentària dels monjos, ens marca el camí i la gent no estalvia en somriures 😉

Hsipaw (20)

Hsipaw (45)

Quan sortim, ens dirigim cap a Little Bagan, no està massa lluny del Shan Palace, però quan arribem gairebé és fosc i tot just podem veure la posta de sol i una mica el Monestir de Teka que hi ha al costat. Com que no ho hem pogut veure gairebé, decidim que demà hi tornarem amb més calma.

Hsipaw (78)

Abans que s’acabi fent negra nit, marxem cap al poble tot buscant algun lloc local per sopar. Durant el camí no hem tingut molta sort, però quan arribem al poble, triomfem!!! Hem trobat un restaurant familiar on pensàvem que ens volien timar però quan hem vist tot el que ens han posat a sobre la taula, hem estat d’allò més contents. Demà tornarem i ara marxem contents i rodolant cap a casa hehehe

El dia següent ens llevem amb ganes de caminar una estona i després de l’esmorzar que ens donen al mateix guest house, caminem direcció a la cascada Nam Tok, a les afores del poble. El camí cap allà passa pel mig de la carretera principal, entre cotxes, camions, motos i molta pols, però també entre cases i botigues plenes de gent amb moltes ganes de tenir contacte i de saludar-nos 😀 Fem una parada tècnica per comprar pipes! Sí, a Myanmar ens hem aficionat a menjar bossetes de pipes que ens costen 100 Kyats!!!

Hsipaw (42)

Hsipaw (91)

Un cop deixem la carretera, entrem en un camí de terra i allà s’uneix a nosaltres una noia de Rumania i acabem fent el camí plegats. El camí passa pel mig d’un parell de cementiris, un de budista i un altre de musulmà. Després d’això el camí segueix pel mig d’un abocador. Un cop passat, per sort, el camí guanya molt i comencem a caminar entre cases, rierols i camps de conreu. Per descomptat, allà on ens creuem amb cases, hi ha gent i allà on hi ha gent, hi ha somriures i mingalabes 😀

Hsipaw (94)

Hsipaw (101)

Poca estona més tard, arribem a la cascada. Més o menys hem tardat una hora caminant tranquils. Realment ens sorpren molt gratament, no pensàvem que fos tant maca i nosaltres sempre som una mica crítics amb les cascades, sempre et venen qualsevol saltant d’aigua com quelcom espectacular 🙂

Hsipaw (105)

Hsipaw (110)

Passem una bona estona, fent unes quantes fotos i intentant que la rumanesa ens en faci una a nosaltres. No ens en sortim massa, la pobra fa el que pot però sense gaire èxit 😦

Hsipaw (123)

El retorn no deixa de ser menys entretingut que l’anada i sempre que passem entremig d’alguna casa, botiga o el que sigui on hi hagi gent, no podem parar de saludar a tothom. Realment en aquest país la gent és encantadora!!

Hsipaw (129)

Per la tarda, després de dinar i fer el mandra, ens encaminem cap a Little Bagan i al Monestir de Teka, again! De camí, ens trobem uns nois jugant al carrer a Chinlone i quan veuen en Marc el conviden a jugar. Ell inevitablement no se’n pot estar i es posa a jugar amb ells. Això fa que l’estona passi molt ràpid i quan ens n’adonem, ja és gairebé fosc.

Hsipaw (141)

De totes maneres anem directes cap allà però per mala sort nostra torna a ser gairebé de nit. Tampoc ens preocupem gaire, la tarda ha estat molt entretinguda veient com jugaven els nois a Chinlone i veure en Marc com ho intentava 😀

Després del segon intent fallit, tornem cap al poble i avui anem directes a sopar allà mateix on vam fer-ho ahir, sabem que marxarem ben tips a dormir. Així que sopats i tips com rènecs, anem a dormir que demà ens haurem de llevar ben aviat pel trekking que volem fer. Ens ha dit la nostra amiga rumanesa que ella ahir va tardar 3 hores en pujar i que quan va baixar a sobre, se’n va anar al mirador! Quan pujàvem per la cascada no podia, no semblava en Kilian Jornet vamos…

Per sort ahir vam fer bondat i vam anar a dormir ben aviat, perquè el despertador ens ha sonat ben puntual i això vol dir molt aviat! Qui va dir que això d’estar de viatge seria calma i repòs? Jejeje Fem cas al despertador, ens llevem i anem a esmorzar ben d’hora i només acabar agafem la motxilla i comencen el camí que ens portarà a Pankam Village.

Comencem el recorregut per allà mateix on ho vam fer ahir però amb la diferència que hi ha la broma ben baixa, i fa dels cementiris un espectacle una mica més tètric 🙂

Hsipaw (145)

Hsipaw (148)

El camí segueix per camps de conreu acabats de collir i on veiem a la gent fent pallers per tot arreu.

Hsipaw (147)

Hsipaw (149)

Cada dia que passa sembla que retrocedim més en el temps, si no fos perquè molts d’ells van amb uns mòbils millors que el nostre (no és difícil) diríem que hem agafat una màquina del temps hi hem tornat al segle XVIII, impressionant!!!

Hsipaw (153)

Seguim caminant per una carretera mig asfaltada, mig de terra, fins que trobem els monestirs que ens indiquen que a partir d’allà ens hem de començar a enfilar. Creuem un poblet i seguim per una carretera de terra entre camions de l’època de la guerra o molt abans i entre paisatges espectaculars!

Hsipaw (166)

Hsipaw (183)

Després d’una bona estona caminant, arribem a un altre poble molt més rural que el primer que havíem creuat i seguint amb la mateixa tònica de tot el que hem vist fins ara per aquí: Pallers, animals, carros estirats per bous, motocultors amb remolcs plens de palla i gent molt amable i simpàtica. Ens encanta Myanmar!

Hsipaw (154)Hsipaw (174)

Hsipaw (171)

Hsipaw (168)Hsipaw (157)

De totes maneres, no ens aturem i seguim caminant, els paisatges cada vegada són més bonics i la calma única, però sembla que el poble encara està lluny, més lluny del que pensàvem, a més no sabem amb exactitud si anem pel bon camí 😦

Hsipaw (194)

Hsipaw (192)

Al final, ens trobem algun grup de guiris amb guia i li preguntem a ell i ens diu que ja som aprop, aproximadament a una hora, i nosaltres amb quatre gotes d’aigua, què extrany!!!

Quan portem gairebé una hora, arribem a dalt d’un coll i no hi ha rastre de Pankam Village. Aquí ens enrecordem de la nostra amiga rumanesa i de la seva mare! De totes maneres, seguim i en menys d’un quart d’hora ens trobem l’entrada i la benvinguda al poble 🙂

Hsipaw (199)

El poble és més gran del que ens pensàvem i molt més gros que tots els altres pobles que ens hem creuat durant el trek. La llàstima és que avui mateix hem de tornar cap a Hsipaw i no ens podem entretenir massa si no volem arribar a baix de nit. Així que busquem un lloc per menjar i malauradament no n’hi ha gaires. L’únic que trobem obert és on acaben menjant tots els treks organitzats. A més, just quan arribem comencen arribar tots els treks. El menjar que ens donen és molt bó, però la clatellada que ens foten, és per emmarcar-la 😦

Hsipaw (182)

Hsipaw (200)Hsipaw (201)

Hsipaw (205)

Un cop amb l’estòmac ple, només toca fer el camí de tornada, per allà mateix. Més o menys tardem el mateix perquè ens anem encantant a tot arreu i fent fotos de tot el que hi ha. Al final, arribem encara de dia a Hsipaw, però tampoc ens importa gaire. Estem bastant cansats i demà marxem cap a Pyi Oo Lwin amb tren, per veure el segon viaducte més alt del món i per celebrar el Nadal. Així que anem a sopar alguna cosa, a preparar motxilles i cap a dormir!

• Ens allotgem a Yee Shin Guest House per 12$/ parella i nit. Habitació doble amb roba de llit neta, tovalloles i ventilador. Lavabo compartit molt net amb dutxa d’aigua calenta. Esmorzar inclòs i wifi (molt lent). Zones comuns àmplies. Els nois de la recepció són molt amables i al pati teniu una taula de ping-pong per matar l’estona!
  • Hem visitat el Shan Palace, entrada a donació. Val la pena, la Fern és molt amable i ho explicat tot molt bé i amb passió!
  • Menjar a Hsipaw és molt barat, en llocs de carrer podeu menjar a partir de 200 Kyats plats locals.
  • Teniu alguns supermercats amb preus locals i un mercat gran.
  • Els wifis a Hsipaw són molt dolents, no pagueu per connectar-vos, no val la pena.
  • Podeu fer el trekking a Pankam Village pel vostre compte però tardareu a bon ritme 4 hores en pujar i 3 hores en baixar. Esteu avisats! Val la pena que hi passeu una nit i al dia següent visiteu un poblet que està a una hora d’allà caminant i després baixeu amb la calma.
  • Agafem el tren de Hsipaw a Pyi Oo Lwin, comprem classe Upper, el bitllet costa 2750 Kyats. El trajecte en principi és de 9:40 am a 16:05 pm. Només que a les 9 del matí sigueu a l’estació n’hi ha més que suficient, estem en temporada alta i als vagons Upper encara hi cabia gent. Aquí us deixem les imatges de preus i timings.

Posted on 2 febrer, 2015, in Uncategorized and tagged , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink. Deixa un comentari.