Comença l’any nou a Bagan

Sortim de Mandalay com teníem previst i arribem a l’estació de busos de Bagan cap a les dues i mitja de la matinada. Quina bogeria! A aquestes hores però ja hi ha un grup de conductors famolencs esperant als turistes que baixem del bus. Ens diuen que per arribar a Nyaung U hem de pagar 5000 Kyats per persona (són 5$ gairebé!!!) i clar, no ens sembla factible pel nostre pressupost. Coincidim amb una parella que també vol arribar al mateix lloc que nosaltres però s’enfebleixen i acaben pagant el que els demanen… Mala sort, nosaltres ens ho prenem amb calma i primer fem un cafè 3 en 1 per agafar forces i començar a caminar. Ens han dit que hi ha 8 quilòmetres, ja veurem…

Xino xano comencem a caminar enmig de la nit, va passant algun camió i intentem fer dit sense èxit. Així que seguim fent passos entre mig de gossos espantats per la nostra presència i després d’una bona estona, arribem en una caseta on hi ha llum. Pensem en la possibilitat que sigui el control per pagar l’entrada. Així que decidim apagar la llum frontal i creuar la vorera. Ens han vist, malament! El senyor ve cap a nosaltres i li expliquem que estem caminant enmig de la nit perquè no tenim diners, necessitem un caixer! Hi ha un cotxe ple de turistes a l’altra banda del carrer que està pagant l’entrada així que quan marxen, ens deixen passar sense pagar.

Ens sorgeixen dubtes. Aquesta gent treballa per la junta militar del govern, realment són tan innocents? Com és possible que poguem passar sense pagar? Doncs sí, és possible i després de gairebé una hora caminant arribem a Nyaung U. Busquem un lloc per fer un cafè i esmorzar fins que siguin com a mínim les 6 del matí. Ens apalanquem en una cafeteria local on la gent ja menja arròs i noodles, no han vist l’hora què és? Quina indigestió! Aquí hi ha wifi i aprofitem l’estona per ficar-nos al dia i buscar informació, prendre un cafè i menjar xurros acabats de fer 🙂

Quan són quarts de set, anem cap al nostre Guest House. Hem reservat prèviament perquè estem en temporada alta i no volem dormir al carrer. Hem d’esperar una bona estona per instal·lar-nos i esmorzem de nou. L’esmorzar costa 1000 Kyats i de nou fem un cafè, unes torrades amb mantega i melmelada, ous ferrats i fruita.

Bagan (459)

I potser després de veure la imatge de portada, ja enteneu perquè hem vingut a Bagan. Aquí creiem que s’hi troba un dels llocs més màgics i preciosos que hem vist durant els nostres gairebé 12 mesos o 1 any de viatge. Bagan és una zona d’uns 42 quilòmetres quadrats on hi ha 4000 temples!!!!

Bagan (161)

I el millor és contemplar-los des del capdamunt d’alguna estupa, pagoda o temple.

Bagan (356)

Bagan (361)

L’espectacle és màgic i et fa sentir tan afortunat i petit que les sensacions són totalment indescriptibles.

Bagan (96)

Ens preguntem o potser us pregunteu perquè aquest lloc no és Patrimoni de la Humanitat per la Unesco doncs bé, no ho és perquè Myanmar està governat per una Junta Militar que ha restaurat a l’atzar aquestes antigues construccions deixant de la mà de Déu l’estil arquitectònic original i utilitzant materials moderns que no tenen res a veure amb l’original.

Bagan (142)

Bagan és el lloc del món amb més concentració de temples, estupes i monuments budistes del món i un dels llocs més impressionants que hem vist mai. Sí, d’acord potser ens queda molt per veure però n’estem enamorats.

Bagan (153)

Bagan (379)

Ens hem passat quatre dies en aquest indret i cada dia ens hem llevat a les cinc del matí per anar amb les nostres bicis atrotinades cap al nostre lloc predilecte per veure la sortida del sol, el temple Bu Lot Thie. Aquí hem gaudit de l’inici de l’any. El 31 vam sopar una espècie de pizza regada amb algunes cerveses i aviat a dormir, teníem cita per començar el 2015: Els temples de Bagan 🙂

Bagan (574)

Bagan (280)Bagan (244)

El primer dia vam arribar-nos al temple més famós per veure la sortida i la posta de sol, el Shwe San Daw Paya. Allà s’hi congreguen centenars de turistes buscant immortalitzar el moment i la majoria de les fotos típiques de les postals, estan fetes des d’aquest indret. L’estupa és bonica i el blanc la fa destacar una mica entre el vermellós de les totxanes de les companyes però nosaltres ens quedem amb la nostra, la Bu Lot Thie.

Bagan (510)

Bagan (522)Bagan (553)

Bagan (535)

Des de dalt de la nostra estupa (i realment des de qualsevol altra) el que veuran els vostres ulls és un paisatge infinit on no podreu comptar els temples i on la vostra vista es maravellarà per la grandiositat i magnitud del lloc.

Bagan (25)

Els temples, la majoria d’un vermell fosc de les totxanes perquè a dia d’avui no conserven la cobertura original; els camins de sorra rogenca en els que les bicis es queden encallades intentant avançar i el verd dels seus paisatges formen un indret únic i excepcional que us faran pensar directament en lo gran i maravellós que és el nostre món 🙂

Bagan (455)

Bagan (424)Bagan (107)

Bagan (373)

I com s’aconsegueix aquest paisatge? Doncs ben senzill, Bagan és d’una aridesa que convida a les imatges que et regala, miris on miris els teus ulls no poden escapar d’aquesta bellesa.

Bagan (158)

Bagan (163)Bagan (403)

Bagan (401)

L’època de major esplendor d’aquest lloc fou entre els segles XI i XIV on es va succeïr la construcció d’aquests temples i estupes budistes. El 1975 hi va haver un gran terratrèmol que va malmetre molts temples.

Bagan (408)Bagan (134)

Bagan (199)Bagan (332)

Bagan (101)Bagan (204)

A Bagan, entre tantes estupes, podeu triar i remenar i si us allunyeu una mica de la multitud, podreu gaudir del moment en sol·litud i exclusivitat. Suposem que perquè això continuï essent així ja queda poc, així que afanyeu-vos a venir, no us en penedireu 🙂

Bagan (189)

Bagan (86)Bagan (121)

Bagan (400)

Circular en bicicleta per Bagan és un espectacle, els vostres ulls no deixaran d’abarcar temples i estupes entre carruatges que arrosseguen turistes, camins plens de pols i grans planes.

Bagan (118)

Bagan (85)

Una de les millors coses de la sortida del sol en aquest indret és el moment en que comença a apoderar-se del zona la boirina matinal i s’hi annexionen els múltiples globus de la gent que paga barbaritats per veure l’espectacle des de l’aire.

Bagan (496)Bagan (484)

Bagan (462)

Bagan (223)

Bagan (471)

Bagan (229)Bagan (10)

La majoria de temples conserven al seu interior pintures murals molt ben conservades i unes figures de Buda que haureu de mirar des d’una escala si la voleu abarcar sencera. Hi ha llocs que són més habituals entre els turisme local i a més, encara són llocs de peregrinació important. Aquests indrets doncs, són ideals per veure la devoció birmana en tot el seu esplendor i interactuar amb els locals comunicant-vos com pogueu. Aprofiteu, a Birmània la gent és increïble!

Bagan (137)

I de Bagan, marxem cap a Yangon per agafar el nostre vol cap a Filipines! A Yangon vam passar-hi unes hores ben distretes, caminant uns 10 quilòmetres des de l’estació de busos a l’aeroport. Vam esmorzar 3 vegades, vam conèixer molta gent, vam explicar la nostra història mil cops i vam despedir-nos com cal de Myanmar: Feliços 🙂

• A nosaltres venint de Mandalay el bus ens ha deixat en una estació a la carretera que va cap a l’estació de tren. Els conductors de taxi ens han dit que fins a Nyaung U hi havia 8 km, mentida! Ens volien cobrar 5000 Kyats/ persona i hem començat a caminar. Com a màxim hi deu haver 4 Km perquè carregats com burros i fent diverses parades, hem tardat 1 hora.
  • Enmig de la nit el punt per pagar l’Entry Fee estava obert!!! (Eren les 3 i poc del matí!). Si aneu amb taxi us pararan allà però nosaltres que anavem caminant hem canviat de vorera però ens han vist i ens han fet parar. Doncs bé, els hem dit que estavem caminant perquè no teníem diners a sobre i aquesta gent, que encara és innocent, s’ho ha cregut i ens han deixat passar! Ens han explicat que no paguem l’Entry Fee als Guest House perquè no és oficial.
  • Ens allotgem a View Point INN Guest House (hem reservat prèviament, estem en temporada alta i això està tot petat!) a Nyaung U (la zona barata). Habitació doble amb roba de llit neta, tovalloles i ventilador. Bany compartit amb dutxa d’aigua calenta. 15$/ parella i nit amb bon esmorzar inclòs i wifi lent, com a tot arreu! A baix teniu zones comuns àmplies. Tenen servei de bugaderia per 200 Kyats/ peça. A nosaltres ens ha sortit més a compte que per pes, els hi hem enxufat les jaquetes polars. Per fer el check-in no ens han demanat l’entrada, a molts llocs la demanen.
  • Pels voltants està ple de cafeteries i llocs de menjar local barats. Ah! A tot arreu al matí fan xurros!!!!
  • Llogar una bicicleta per 1/2 dia o 1 dia sencer costa el mateix, 1000 Kyats.
  • El tíquet per Bagan costa 15$ i ens han dit que el tíquet és vàlid per 5 dies. A nosaltres ens l’han demanat durant la posta de sol en un temple, hem dit que ens l’havíem oblidat a l’hotel i sense problemes. Enlloc més ni durant la sortida de sol ni durant el dia ens l’han demanat i ens hem passejat amb les nostres bicis per tot arreu, temples importants i menys importants.
  • Comprem un bitllet de bus per marxar cap a Yangon amb JJ Express per 11000 Kyats amb pick-up a l’hotel inclòs. Sortim a les 7 de la tarda i arribem a Yangon a les 4 del matí. El bus està correcte, amb aigua i manta. Us deixaran a Aumingalar Bus Station, que calculem que està a uns 10 km de l’aeroport (hem fet els 10km caminant xino xano!). No us fieu del mapa de la Lonely Planet!!!! I ja sabeu: Si pregunteu a la gent paciència perquè cada cop que pregunteu, les indicacions seran diferents i en direccions contràries, així és la orientació a Myanmar 🙂 És més fàcil mirar al cel 😀

Posted on 9 febrer, 2015, in Uncategorized and tagged , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink. Deixa un comentari.