El circ de nedar amb taurons balena o com no fer turisme responsable ni ètic

Després de passar una nit a Cebu, ens llevem molt aviat per anar fins a l’estació del sud. Allà agafem un bus direcció a Oslob per nedar amb els taurons balena, els peixos més grans del món.

El trajecte per arribar fins a Oslob torna a ser ben entretingut. A mig camí hem de baixar del bus per fer un tros caminant perquè per culpa de l’últim tifó que va afectar l’illa, l’aigua va destruïr un dels ponts de la carretera. Així que creuem un petit pont de fusta i arribem en una parada de busos improvitzada enmig de la mateixa carretera i custodiada per uns quants militars.

Dumaguete (3)Dumaguete (4)

Al cap d’una bona estona, arribem a Tan-Awan, passat el poble d’Oslob, on està ple d’agències i restaurants per poder veure els taurons. Baixem del bus i entrem a la primera que trobem. Tampoc ens matem gaire perquè els preus a totes és el mateix, molt car. Així que paguem religiosament un dineral per nedar mitja hora amb aquests animalons, ens canviem i pugem en una petita bangka.

DCIM100GOPRO

Per seguir una mica amb la mala sort amb el temps, avui no ens dóna treva i segueix fent un dia bastant lleig, fins i tot amb ganes de ploure. De totes maneres, no volem deixar perdre l’ocasió i anem cap allà.

Els taurons balena a Filipines s’anomenen Butandings, aquests gegants existeixen fa 60 milions d’anys i són considerats els peixos més grans del món perquè només fan 12 metres! En principi són pacífics i s’alimenten de plàncton però a Oslob els pescadors els donen menjar i per aquest motiu, els animals són accessibles pels turistes. No és massa ètic no…

Pensem que anem directes cap a veure els taurons però primer ens porten en una altra agència per fer un briefing sobre què i que no fer a l’aigua mentre nedem amb aquestes bèsties. La premisa bàsica és no acostar-se més de 4 metres a l’animal.

Fet el briefing, tornem a pujar a la bangka, amb les ulleres i l’snorkel i anem directes cap a la zona on es troben uns tretze taurons balena.

DCIM100GOPRO

Quan arribem, veiem les primeres aletes per fora l’aigua i la boca gegant que surt a cada moment per menjar el que els hi tiren. Tan bon punt lliguen la bangka, ens treiem les jaquetes salvavides per poder-nos enfonsar millor i ens tirem a l’aigua!!!

Només llençar-nos, Ursuuuuuuuu!!!!!! Ens tens un a darrere mateix amb la boca ben oberta!!! hehehehe Després del primer ensurt divertit seguim contemplant maravellats aquests gegants! L’aigua és d’un blau tan clar que la visió és força bona i veure com es mouen aquestes bèsties, amb tranquil·litat, sense presses i amb elegància és tot un espectacle.

Ens enfonsem, nedem ben a prop d’ells, ens decantem una mica perquè no ens emportem algun cop de cua. És genial veure que som tan petits al costat d’aquests animals, probablement haguèssim cabut en aquelles boques però només l’obren per filtrar aigua.

DCIM100GOPRODCIM100GOPRO

Els Butandings sempre van acompanyats d’una processó de peixets que els van netejant i tot i que es mouen amb calma, cal que vagin esquivant tot el que es troben, turistes inclosos.

Al principi veure aquests animals tan grans impressiona però ara ens adonem que la veritat és que l’ètica se la passen per allà on tots sabem. Alimentar els taurons i tancar-los en una zona determinada pel gaudi dels turistes irrespectuosos (nosaltres inclosos) ens sembla deplorable. No ho tornaríem a fer i de fet, és una cosa de la no ens sentim gens orgullosos ni expliquem. Avui, any 2017, una part d’aquest blog es dedica al busseig de manera professional i tots dos hem tingut la sort de veure aquests animals en llibertat i ha estat una de les sensacions més increïbles de la nostra vida 🙂

DCIM100GOPRODCIM100GOPRO

Després de dutxar-nos i recollir les bosses, anem cap a fora a esperar el primer bus que passi per anar cap al nostre destí d’avui: Dumaguete. Això si, per arribar-hi hem de tornar a fer unes quantes excursions amb diferents tipus de vehicles.

Mentre esperem el bus comença a ploure, per sort nostra amb no moltes ganes i amb una temperatura agradable. Aquest bus ens deixa al port de Liloan i aquí hem de pujar en una barca que amb poc més de mitja hora ens deixarà a l’illa de Negros, més concretament a Sibulan. Un cop allà, sortim del port perquè els dels trycicles no ens fotin amb el preu i pugem a un jeepney per arribar al centre de Dumaguete.

Dumaguete (7)Dumaguete (14)

Ens instal·lem al monopoli del Harold’s Mansion Guest House i anem a donar una volta per dinar alguna cosa. Si el temps ens hagués acompanyat, haguéssim aprofitat per fer una sortida a l’illa d’Apo per fer alguna immersió o fer-hi snorkel. Diuen que hi ha uns increïbles fons marins i molta vida, en especial tortugues! Amb el temps que fa i amb el pronòstic que hi ha decidim que el dia següent marxarem cap a una petita illa que hi ha ben a prop d’aquí, Siquijor.

A priori, Dumaguete ens ha semblat una típica ciutat filipina amb la única diferència que és ciutat universitària perquè allotja 7 universitats, entre elles la més famosa, la de Similan. Hi ha un ambient universitari potent i molts estudiants pel carrer.

Dumaguete (11)

La resta del dia donem alguna volta pel passeig marítim de Dumaguete i visitem alguna de les poques restes que queden del pas dels espanyols per Filipines. Passem per la Catedral de Santa Caterina d’Alexandria mentre fan missa. Curiosament a la porta hi ha guardes de seguretat armats. A la casa del senyor? Els guardes de seguretat armats a Filipines estan per tot arreu i alguns cops, tot i no patir cap contratemps, et fan pensar en el nivell de seguretat del país.

Dumaguete (16)Dumaguete (15)

Al costat de la Catedral es troba un campanar que es va aixecar el 1811, en època dels colons espanyols. Ara però és una estructura de pedra deixada i plena de molsa. A Filipines queda molt poc d’aquelles èpoques i el que està dempeus està tan deixat que fan mal els ulls. El campanar complia la funció de torre de vigilància per prevenir la gent de la ciutat contra l’atac dels pirates de Mindanao, illa al sud de Filipines amb força conflictes vigents a dia d’avui.

Dumaguete (17)

Al nostre Guest House, coneixem en Pau, un noi de Sabadell. Encara no sap què farà però també pot ser que vagi cap a Siquijor, així que pot ser que allà ens trobem…

Oslob:

• Hem arribat a Oslob després d’un viacrucis des de Cebu: Des de Fuente Osmeña, agafem un Jeepney (8 PHP/ persona) fins a la Junction de l’estació de busos del sud. Allà caminem 5 minuts i a l’estació de busos del sud vam agafar un bus de la companyia Ceres per 70 PHP/persona fins una mica més amunt d’Oslob (l’últim tifó s’ha endut el pont i aquí vam fer un canvi de bus) i des d’aquí a Tan-Awan (lloc d’immersió amb taurons balena) per 86 PHP/ persona.
  • WARNING!!!! A Oslob, Tan-Awan està ple de llocs per fer immersions amb els taurons balena. Siusplau, eviteu aquest circ tan irrespectuós amb els animals. En principi pot semblar quelcom més o menys ètic alimentar peixos perquè els turistes puguin veure’ls (i amb la premissa de protegir-los inclosa) però no ho és! No sigueu ignorants! Teniu altres llocs al món on podeu veure el tauró balena en lliberat en temporada. Per exemple, a Koh Tao l’hem vist bussejant i fent snorkel.
  • Hem parat un bus direcció al port de Liloan per anar cap a Dumaguete. El bus ens ha costat 13 PHP/ persona i en poca estona us deixaran al mateix port.
  • Comprem el bitllet de barca per anar de Liloan al port de Sibulan (Dumaguete) per 55 PHP/ persona amb descompte d’estudiant. Sinó el preu són 62 PHP/ persona. El trajecte dura aproximadament 20 minuts.

Dumaguete:

• Un cop al port de Sibulan agafem un Jeepney (11 PHP/ persona) fins a Simillan Avenue. Des d’allà caminem 10 minuts i ens plantem a Harold’s Mansion.
  • Dormim a Harold’s Mansion (Hibbard Avenue), és tot un imperi. Dormim en dormitori per 250 PHP/ persona. Dormitoris segregats per sexes, roba de llit neta i lavabo a dins del dormitori amb dutxa d’aigua calenta i paper WC. Esmorzar local inclòs. Bon wifi i zona comú àmplia al pis de dalt. Teniu aigua gratuïta i cafè i/o te a totes hores gratuït. L’habitació doble amb ventilador costa 500 PHP/ parella i nit. Per tenir tovallola heu de deixar el passaport o pagar un dipòsit de 500 PHP! Si els aviseu us recullen gratuïtament de l’aeroport o de l’estació de busos.
  • Davant del Harold’s Mansion teniu una laundry on els dijous costa 20 PHP/ kg
  • Des d’aquí surten excursions i immersions a Apo Island, un lloc ideal per veure tortugues.
  • Hi ha diversos llocs barats per menjar cassoles i també teniu restaurants de les típiques cadenes internacionals (Pizza Hut, KFC, McDonald’s) i locals (Jolibee, Chowking, Greenwich,…)
  • Agafem un ferry des del port de Dumaguete (5 minuts caminant des de Harold’s Mansion) direcció el port de Siquijor. El trajecte dura uns 45 minuts i costa 150 PHP/ persona. Hi ha diversos horaris i depenent del mateix el preu es variable entre 130 i 210 PHP.

Posted on 18 febrer, 2015, in Uncategorized and tagged , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink. 2 comentaris.

1. Espectaculaaaaaaaaar!!!! Quina impressió nedar amb aquest animals tan grans!!!
    De nou, una aventura increïble dins la vostra gran ruta.
    Salut!!!!!
    Manel i Cristina

• Al principi feia una mica de por per les dimensions de l’animal però després no veies l’hora de sortir de l’aigua 🙂 Gràcies per llegir-nos parella! Una abraçada, Marc i Úrsula