Caminant entre terrasses d’arròs mil·lenàries

Des del magnífic aeroport de Coron, volem a Manila per desplaçar-nos al nord de l’illa de Luzón, allà s’hi troben les terrasses d’arròs que són Patrimoni de la Humanitat i no ens les volem perdre! Arribem a Manila a mitja tarda i sabem que els bitllets de bus per anar cap a Banaue en aquesta època poden estar molt sol·licitats així que no ens la juguem i agafem un taxi de prepagament. Per cert, és caríssim però més car seria passar la nit a Manila així que paguem i després de discutir amb el taxista (ens volia cobrar els peatges!!!!) arribem a lloc just a temps!

Banaue i Batad (1)

No us imagineu una estació d’autobusos perquè no hi és, hi ha un petit local enmig de la ciutat amb quatre cadires, tres autobusos i res més. Comprem els nostres bitllets i reclamem perquè hem vist que hi ha descompte d’estudiant però ens diuen que només és pels locals. Això em fa molta ràbia de veritat…

I passem les hores com podem fins que es fa fosc i comença a arribar la riuada de turistes que han pensat el mateix que nosaltres, anar cap a Banaue! Parlem amb un japonès que va cap allà en pla de cap de setmana :O i aprofitem per sopar una mica d’arròs i cassoles, yummyyyy com ens agraden jajaja

Segons el previst, a les deu de la nit, pugem al bus i ens col·loquem als seients de darrera. Al final no ens ha sortit tan malament perquè tothom s’està pelant de fred i nosaltres a darrera de tot estem ben suats. Sembla que el nostre conductor té pressa per arribar i a la primera parada ja hem agafat al bus que havia sortit una hora abans que nosaltres. Són uns animals!

Cap a quarts de sis del matí ja som a lloc i fa una fresca que enamora. En Marc es queda en un Guest House on ens han portat gratuïtament perquè esmorzem i ens allotgem i jo marxo a explorar la zona. Localitzo el nostre allotjament al final de carrer i vaig a buscar-lo. Allà en Randy ens ofereix un cafè i aprofitem el wifi fins que els clients s’aixequin i puguem fer el check-in.

Banaue i Batad (4)

Després d’una bona estona sortim a explorar el poble que en realitat té quatre carrers. L’ambient és el d’un petit poble de muntanya amb algunes ètnies i força fred. Les alçades fan que aquí la gent també mastegui betel, un tipus de tabac que els tenyeix les dents de color vermell i que alhora fa de psicoestimulant. Ho sabem perquè els somriures ens mostren unes dents encisadores i perquè a la plaça del poble hi ha cartells que prohibeixen expressament rossegar i escopinar-ho.

Banaue i Batad (7)Banaue i Batad (9)

El poble té força hoteles i algun restaurant però encara conserva una mica la essència de la gent que aquí hi viu. La vida passa a la plaça del poble on hi ha l’estació de trycicle’s i unes quantes botigues de souvenirs, roba de segona mà i queviures.

Banaue i Batad (13)

Després de comprar a la pastisseria alguna cosa per esmorzar, tornem a casa a estirar-nos una estona fins l’hora de dinar.

Banaue està situat a la província d’Ifugao i aquesta zona com ja hem dit, és famosa per les seves terrasses d’arròs que van començar a esculpir-se a les muntanyes fa 2000 anys! Tot i això però, les terrasses que són Patrimoni de la Humanitat són les de Batad i Bangaan, les del poble no!

Banaue i Batad (105)

Després de dinar un arròs amb pollastre i curry de coco boníssim a la plaça, anem caminant sense presses cap a les terrasses de Banaue. S’hi pot anar amb trycicle però nosaltres hem decidit anar-hi fent un bon passeig costa amunt. Les terrasses estan per tot arreu així que només enfilar la carretera, això ja és un autèntic espectacle.

Banaue i Batad (20)

Banaue i Batad (30)Banaue i Batad (26)

Banaue i Batad (33)

El trajecte està ple de miradors que ens donen diferents perspectives de l’assumpte i sincerament, estem meravellats. L’època de l’any no és la millor per veure-les perquè han recollit l’arròs i no podem apreciar aquell verd intens que ens imaginàvem però estem més que satisfets.

Banaue i Batad (43)

Aquestes terrasses d’arròs són el dibuix dels bitllets de 20 pesos de Filipines encara que no siguin Patrimoni, sincerament, no sabem per què doncs realment el lloc s’ho val.

Banaue i Batad (29)

Mentre enfiles amunt et vas trobant amb artesans de la fusta i als diferents miradors hi ha avis de les tribus Ifugao disfressats i a punt per la foto!

Banaue i Batad (139)

En alguns miradors hi ha els Bulol, unes estàtues de fusta que són els guardes dels camps d’arròs i que estan situats a les cantonades.

Banaue i Batad (89)

Banaue i Batad (87)

Aquestes terrasses d’arròs estan marcades per cultius tradicionals i sostenibles (no se exactament a quin nivell) que no utilitzen productes químics i això fa que tinguin el suport de Greenpeace, tampoc se a quin nivell. El que sí podem dir és que l’arròs que hem menjat a Banaue, és dels millors de Filipines.

Banaue i Batad (45)

Banaue i Batad (80)

Els Ifugao, la gent d’aquestes terres, anomenen a aquest lloc la vuitena meravella del món i possiblement pensem que sigui així. No solament per les terrasses en sí mateixes sinó per l’aïllament que hi ha en aquesta zona que com tot a Filipines, no és de fàcil accés.

Banaue i Batad (102)

Banaue i Batad (76)Banaue i Batad (49)

Banaue i Batad (92)

Pel camí ens anem trobant amb nens que surten de l’escola i que fan mans i mànigues per parlar-nos en anglès. El que més els interessa són els nostres noms i marxen corrent entre rialles.

Banaue i Batad (97)

Apareixen de sobte gallines que corren espantades, somriures que es dibuixen des d’alguna finestra i algú aixeca la mà per saludar-nos des d’alguna porta on s’apleguen els veïns per comentar la jugada. Aquí ja estan avesats al turisme, no som res extraordinari.

S’apaga el sol i ens trobem amb un grup de francesos que van amb una guia local. La noia ens ensenya un vídeo de Red Bull que es va filmar en aquest indret. I tornem cap al poble parant a cada racó intentant aconseguir una altra perspectiva d’aquest indret que sembla haver-se parat en el temps.

Banaue i Batad (64)

L’endemà la idea és anar cap a Batad a veure les terrasses que són Patrimoni de la Humanitat i sorpresa! En Jordi, el noi que vam conèixer a Siquijor està per aquí. Així que es fa de dia, s’apropa a casa nostra i esmorzem plegats escoltant els intents d’en Randy per vendre’ns el transport.

Sortim a la plaça i negociem amb en Walter el transport fins a la Saddle de Batad. Fa poc, només es podia arribar fins al creuament però ara estan construint una carretera que baixarà fins a l’entrada del poble gairebé així que és factible arribar fins allà.

Banaue i Batad (298)

El paisatge és verd, un verd opac però igualment espectacular. Abans d’arribar a destí, en Walter para perquè poguem gaudir de més terrasses, a quines més espectaculars! I en menys d’una hora, ens plantem allà. Quedem amb en Walter d’aquí a unes quantes hores i comencem a caminar. La baixada té una pendent molt pronunciada però de baixada res, la pujada serà distreta.

Banaue i Batad (145)Banaue i Batad (148)

Quan som on acaben les obres, comença el corriol que ens durà fins a Batad. Per sort nostra, no s’hi pot arribar amb transport, això fa del lloc un indret aïllat on encara viu la gent com uns quants centenars d’anys en darrera si no fos pels turistes i la electricitat a determinades hores del dia. Per desgràcia dels locals però, això els aïlla del món i de vegades potser pensem egoistament que ells volen estar en aquestes condicions però em plantejo si realment això és així. No els hi hem preguntat.

Banaue i Batad (201)

Un cop a la zona d’allotjaments, comencem a entreveure l’espectacle, un amfiteatre de terrasses d’arròs!!! La vall és profunda i està totalment escalonada.

Banaue i Batad (170)

Banaue i Batad (181)Banaue i Batad (176)

Lluny es dibuixa Batad, el poble. Aquí no hi ha res, turistes i gent treballant els camps. Silenci.

Banaue i Batad (172)

Banaue i Batad (163)Banaue i Batad (180)

Banaue i Batad (208)

Com que som d’allò més espavilats, passem per les terrasses camp a través i de cop ens adonem que la gent va per un altre cantó que sembla menys perillós. Aquí hi ha dues opcions, caure als camps d’arròs que estan negats d’aigua o caure pel precipici i acabar ben esguerrat.

Banaue i Batad (213)

Banaue i Batad (191)

Arribem al poblet després d’una bona estona i un cop a dalt al mirador, fem un break per menjar quatre cacaus i hidratar-nos una mica.

Banaue i Batad (189)Banaue i Batad (209)

Banaue i Batad (220)

Banaue i Batad (236)Banaue i Batad (234)

Des d’aquí les vistes són precioses i podem contemplar l’obra d’enginyeria rural que ha marcat durant milers d’anys l’adaptació de l’home a la natura. Les terrasses tenen un complex sistema de reg amb canyes de bambú que transporta els excedents d’aigua, cap a les terrasses inferiors.

Banaue i Batad (203)

Banaue i Batad (199)Banaue i Batad (195)

Banaue i Batad (288)

En Jordi intenta fer fotos a una dona i comença a cridar, no vol fotos i es que aquí encara hi ha la creença que una foto, pot capturar l’ànima.

Contents remuntem el camí i ens dóna la sensació que d’anada no havíem caminat tant. Deu ser la pujada que es infernal jajaja Ens retrobem amb en Walter que està fent la partida i de mentre estava despistat, els amics li han lligat una llauna de Coca-Cola al trycicle que ens fa riure una estona.

Banaue i Batad (293)

Després d’estar a punt de veure en Jordi volar barranc avall per l’estat de la carretera en obres, arribem a Banaue. Anem a menjar alguna cosa i fem les postres a la Bakery, avui toca magdalenes de plàtan i de pastanaga. Boníssimes!

Al vespre sopem unes hamburgueses a casa, és la opció barata i a fora fa massa fred. I xerrant xerrant, arriba l’hora d’anar-se’n a dormir. Demà en Jordi marxa cap a Sagada i nosaltres tornem a Manila. Jordi fins aviat, com sempre, un plaer 🙂

• A Manila arribem a l’aeroport i agafem un taxi de prepagament per 670 PHP per anar fins a Ohayami Trans per comprar un bitllet de bus fins a Banaue. A l’aeroport també hi ha taxis de taxímetre o podeu agafar un taxi fins a Baclaran i des d’allà, agafar transport públic.
  • Ohayami Trans està situat a la zona de Sampaloc entre Fajardo Street i Lacson Ave. En temporada alta surten dos busos cap a Banaue. Un a les 9 pm i un a les 10 pm. El bitllet costa 450 PHP/persona i es tarden unes 9 hores. Durant el recorregut es paren dues vegades. Al bus hi fa molt fred però us explicarem un secret: Als seients del darrera de tot anireu igualment còmodes i hi fa molta calor. En principi al bus hi ha Wifi. Cal comprar els bitllets almenys el matí del dia que voleu sortir per assegurar bitllet, a nosaltres arribant a quarts de set de la tarda ens va anar pels pèls. Us deixem l’enllaç a la pàgina web de la companyia on teniu tota la informació que necessiteu: http://www.ohayamitrans.com/

Banaue i Batad:

• Ens allotgem a Brookside INN, està després de l’escola, és un edifici gris sense cap indicació. Ho porta en Randy, un home diferent! L’habitació doble costa 400 PHP/ parella i nit. El lloc està molt net. No hi ha tovalloles i els banys són compartits amb paper WC. Us diran que hi ha aigua calenta i és mentida!!!! L’esmorzar costa 80 PHP (2 ous ferrats i pa de motllo + cafè 3 en 1). Hi ha wifi correcte i només hi ha endolls a la zona comú.
  • A Banaue i rodalies que sapiguem no hi ha caixer, així que porteu els diners suficients per la vostra estada.
  • Al poble hi ha unes quantes pastisseries i alguna botiga. Teniu màquines de cafè a 5 PHP i hi ha un parell de llocs locals per menjar. A la plaça hi ha una hamburgueseria mòbil que ens ha tret d’algun problema.
  • En principi haureu de pagar 50 PHP per registrar-vos a l’Oficina de Turisme. Nosaltres no ho hem fet.
  • A Banaue hi ha Oficina de Correus i enviar una postal a casa ens ha costat 15 PHP.
  • Al mateix poble hi ha oficina de Ohayami Trans i hem comprat els bitllets per marxar cap a Manila només arribar. Ens ha costat el mateix, 450 PHP i el bus surt a les 7pm.
  • Hem anat a Batad en trycicle, hem negociat i per 3 persones ens ha costat 700 PHP fins al “saddle”, el temps d’espera i retorn a Banaue. Al final doncs, surt per 233 PHP/ persona. Ens ha portat en Walter, un home curiós i que recomanem!
  • A Batad s’ha de pagar una entrada de 50 PHP però si us despisteu, no us caldrà pagar. Allà tot és molt car, porteu provisions suficients i aigua.

Posted on 6 Març, 2015, in Uncategorized and tagged , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink. Deixa un comentari.