I arribem a la terra de les fades i els coloms!

Les previsions meteorològiques apunten que veurem la Capadoccia nevada però pel camí no hem vist neu. Sabem però que Istanbul està col·lapsat per la neu. De matinada arribem a Nevşehir, la ciutat més gran de la zona i que es troba a només 12 quilòmetres de Göreme, el nostre destí i la base d’aquests dies per la zona.

En menys de mitja hora, agafem un altre bus que ens du a Göreme, en 20 minuts ja tenim les primeres perspectives de la zona, àrida, plena de muntanyes marronoses i pelades que ens deixen entreveure el que ens espera! La Capaddocia mola!

Cap a les set ja som a Göreme, un petit poble ple de cases excavades a la roca i d’hotels cova. Pinta turístic però de moment, per l’època no hi ha massa gent així que ja ens va bé. Dels allotjaments que teniem en ment, acabem al Ishtar Cave Pension. El lloc és senzill però net i calent i el personal que ho porta, ens ha acollit com si fóssim de la familia.

Capadocia (40)

Capadocia (385)

Capadocia (46)Capadocia (52)

Nosaltres portem la nostra teca per esmorzar així que demanem aigua calenta i gaudim de l’àpat del dia que més ens agrada!!! Després de l’esmorzar decidim anar cap a l’Open Air Museum de Göreme que està situat a més o menys uns dos quilòmetres des d’on ens allotgem. Així que tapats com podem, pac allà!!!

Capadocia (54)

La Capaddocia és una zona de Turquia situada al centre, a l’Anatòlia Central i per tots els voltants ens trobarem amb formacions geològiques úniques i capritxoses, paisatges llunars o surrealistes formats per la toba calcària, la terra típica d’aquestes zones. Després de milions d’anys d’erosió les formes són màgiques, com sortides d’un conte de fades. Per altra banda, la toba és dèbil i ha permès que els humans hagin construït al llarg dels segles, les seves cases. A més, el patrimoni històric i cultural, van fer que el 1985 fos declarada Patrimoni de la Humanitat per la UNESCO.

Capadocia (151)

Capadocia (155)

Segons la llegenda, fa mils d’anys, aquí hi convivien homes i fades però una història d’amor entre una fada i un home va fer que la reina de les fades decidís transformar a les fades en coloms. Avui en dia, moltes de les Xemeneies de Fades, són colomers i els habitants de la regió cuiden de les coloms com a tribut a les fades 🙂

Capadocia (208)

Tardem força en arribar al museu, cada dos per tres ens hem de parar. Els nostres ulls no poden amb tants inputs jejeje Els dits no paren de disparar les nostres càmeres de fotos.

Capadocia (56)Capadocia (61)

Capadocia (60)

El paisatge és ple de formacions rocoses especials i de cases excavades a la roca. Veiem pintades de color vermell en algunes de les cases, encara no ho sabíem però són les pintures més abundants i típiques de la zona. Per tant, ens acompanyaran durant tota la nostra estada.

Capadocia (110)

Pensem molt quin tipus d’entrada comprar perquè la diferència de preu és considerable, ens decantem pel Museum Pass que podeu veure explicat a la Informació per Altres Viatgers i ens endinsem al museu a l’aire lliure.

L’àrea del museu sembla un complex de monestirs, n’hi ha desenes i cada un, amb la seva església. Aquesta zona té un paper important en la tradició cristiana perquè era a prop de les Set Esglèsies d’Àsia Menor (citades ja a l’Apocalipsi) i en especial d’Antioquia, la primera comunitat cristiana. Molts dels primers cristians vivien a la Capadoccia durants els segles II i III i al segle IV, molts sants ja havien nascut aquí.

Capadocia (126)

Capadocia (78)Capadocia (109)

Capadocia (120)

Ens trobem amb restes de monuments com capelles, tombes, habitacions, magatzems i moooltes esglésies decorades amb pintures al fresc dels segles XI i XII. Curiosament no es poden fotografiar, ens trobem a un guarda esglèsies a cada recinte però sí que estan plenes de graffitis i ratlladures fetes pels homes del segle XX i XXI.

Capadocia (74)Capadocia (85)

Capadocia (89)

En les diverses esglésies, les pintures expliquen escenes de la Bíblia, la vida de Crist, la hospitalitat d’Abraham, escenes de la Via de la Creu, el Pantocràtor, el naixement, el baptisme, la entrada a Jerusalem, l’Últim Sopar, la Crucificció, etc.

Capadocia (81)Capadocia (107)

Les pintures ens agraden força però el que ens agrada més és explorar i imaginar-nos com devia ser la vida en aquelles èpoques en aquest indret tan fred!

La joia de la corona és l’església fosca o Karanlik Kilise, s’anomena així perquè no té gairebé finestres i això va fer que la conservació de les pintures al seu interior sigui molt bona. Es paga una entrada a part per entrar-hi que a nosaltres ja ens venia inclosa amb el Museum Pass. Creiem que val la pena però potser ens esperàvem un recinte molt més gran. A falta de poder fer fotos, us deixem un parell de fotos extretes del de sempre, el gran amic Google.

índice2índice1

Per acabar, ens dirigim a la Església Buckle o Tokali que està a 50 metres sortint del Museu, direcció a Göreme. Per entrar, necessiteu la entrada del Museu. Les pintures aquí daten del segle X i representen escenes de la Bíblia.

Capadocia (128)

Tornem xino xano cap al poble amb la intenció de dinar i després endinsar-nos a caminar per les valls que hi ha pel voltant del poble. Dinem un kebab com de costum, és el que surt més baratet! I després del nostre çai comencem a caminar en direcció a Çavuşin, cap al nord de Göreme.

El temps no pinta massa bé i es fa fosc aviat i tot i que la nostra intenció és arribar al Love Valley, no trobem l’entrada. Preguntem però ningú parla anglès i els que en parlen, no saben cap on hem d’anar…

Capadocia (158)

Creuem la carretera i ens endinsem per la vall de Zindanonu, el Rose Valley i Red Valley. Els paisatges segueixen essent impressionants. Estem envoltats d’escenaris llunars i formacions rocoses increïbles. Tot això banyat per les cases excavades a la toba.

Capadocia (162)

Capadocia (180)

Capadocia (227)

Caminem per les valls, passant per ponts de roca naturals, colomers, cases que algun dia van ser pobles i anem sortejant tolls d’aigua. Tot està molt sec i fa molt fred però ens és igual, ens encanta!

Capadocia (210)

Capadocia (203)

Capadocia (186)Capadocia (192)

Sortim a la carretera que ens porta a Ortahisar gairebé de nit. Ja només ens queda anar caminant fins al Göreme Open Air Museum i tirar cap al poble. Anem al super a comprar el sopar i cap a casa, allà s’està calent i tot apunta que ha de començar a nevar 🙂

Capadocia (236)Capadocia (239)

L’endemà es lleva nevant, de fet, neva moltíssim i tot i que aquí res es para per la neu; avui no farem res. Tenim paraigües però ens sembla que amb la que cau, passarem el dia contemplant l’estampa i gaudint de les vistes des de casa.

Capadocia (601)Capadocia (599)

Capadocia (611)

Capadocia (597)

El dia següent segueix nevant però aprofitant que tot funciona, anirem a visitar les ciutats subterrànies. Almenys estarem a cobert!!!

Després d’esmorzar com dos senyors anem a l’estació de busos. Hem d’agafar un bus fins a Nevşehir i després allà, un altre fins a Kaymakli. Tot sorgeix segons l’esperat i sense esperar massa, ens plantem al bus. Recórrer els paisatges totalment blancs d’aquest indret té un encant especial. Les cases gairebé no es distingeixen per la quantitat de neu que hi ha! En aproximadament una hora i dos transbordaments, som a la ciutat subterrània de Kaymakli. El bus ens ha deixat just al davant, així que no té pèrdua.

Comencem a caminar i en principi, el paisatge és com el que hem anat veient fins ara. Mai haguèssim dit que aquí hi pogués haver una ciutat subterrània. De fora, semblen cases com les típiques de la zona, excavades amb l’ajuda d’aquest material, la toba, que permet moldejar la roca fàcilment.

Capadocia (253)

La Capaddocia gaudia d’una situació geogràfica única i era un punt estratègic de les rutes comercials durant segles i de retruc, era objecte de constants invasions. Els habitants en el seu dia van construir refugis subterranis on les ciutats senceres s’hi podien allotjar durant mesos.

Amb el nostre passi de la Capaddocia podem entrar gratuïtament a la ciutat de Kaymakli, així doncs entrem i comencem a gaudir de passatges estrets, sales, sistemes de ventilació increïbles, cellers i més cellers i el més impressionant, portes amb rodes de pedra que durant una invasió, es tancaven sense més.

Capadocia (256)Capadocia (305)

Capadocia (290)

Capadocia (333)Capadocia (368)

Aquesta ciutat subterrània té 9 nivells però només 4 estan oberts al públic. Les poblacions que s’hi allotjaven podien arribar fins als vint mil habitants! L’enginyeria de l’època ens fa pensar en les construccions actuals, per descomptat no tenen res que envejar-los 🙂 Kaymakli és la ciutat més ampla de la regió.

Capadocia (260)Capadocia (366)

Havíem visitat ciutats subterrànies al Vietnam però res tenen a veure amb aquestes maravelles amb sales enormes i passadissos que de tant en tant, són enormes. Durant el cristianisme bizantí, alguns habitacles van ser adaptats com a temples i decorats amb pintures al fresc.

Capadocia (351)

Hi ha 36 ciutats subterrànies descobertes a la regió tot i que el desembre del 2014 sembla que es va descobrir la ciutat subterrània més gran del món a la zona. Per tant, podem pensar que en queden algunes més. Aquestes ciutats cova van ser excavades en temps dels hitites i ampliades durant segles.

Sortim d’aquí ens dirigim a esperar el nostre següent bus que ens durà cap a la ciutat subterrània de Derinkuyu. Entre neu, gel i fred esperem el bus en bona companyia, estem rodejats d’habitants del gènere masculí que es congreguen al bar del poble. Passem una bona estona rient i comunicant-nos com podem. Un dels senyors ha treballat molts anys de camioner, ens explica la ruta per Europa i ens il·lustra amb algunes paraules en castellà i català!

El bus ens para gràcies als nostres amics i en menys de mitja hora ja som a lloc. La ciutat subterrània de Derinkuyu es la més profunda de la zona fins ara, té 11 nivells i 600 entrades!!!! Anem passant per estables, bodegues, magatzems, menjadors, esglésies i fins i tot, al segon pis hi havia una escola de misioners.

Capadocia (372)

Capadocia (299)

Capadocia (364)

Aquest poble és molt bonic i tranquil però amb el fred que fa, obviem donar una volta i anem directes a buscar un lloc amb les tres B per dinar. Acabem menjant un kebab i un ayran (iogur una mica salat i líquid que els turcs mengen amb el kebab per digerir) per 3TL!!!!

I d’aquí, agafem el nostre bus directe fins a Nevşehir. Allà només hem de canviar al bus que ens durà fins a Göreme. A Turquia si parles quatre paraules de turc, es poden donar situacions curioses. Mentre anàvem al bus, la meva companya turca de seient m’ha passat el bitllet perquè jo li apropés al cobrador i això ha suposat que tothom quedi parat, en Marc el primer, ha pensat que volia pagar dues vegades. Potser l’aspecte d’en Marc fa que pensin que som turcs i es creen situacions divertides jejeje

Capadocia (380)Capadocia (374)

L’endemà continua fent molt fred, ha nevat tota la nit i estem uns quants graus sota zero. Això però no ens aturarà perquè volem seguir visitant i exhaurint el nostre passi per veure els set llocs que estan inclosos en el preu.

Capadocia (408)

La idea és visitar la ciutat subterrània d’Özkonak, a 14 quilòmetres d’Àvanos. Per arribar-hi, hem d’agafar el bus local a Àvanos ( 8 quilòmetres des de Göreme) i allà fer un trasbordament per anar fins a la ciutat subterrània. A la parada del bus ens trobem una xinesa canadenca amb la que ahir vam coincidir a la ciutat subterrània de Derinkuyu. Així doncs, compartim la visita a la ciutat.

Özkonak és molt menys turístic i creiem que és un bon lloc per gaudir d’aquest espectacle sota terra amb tranquil·litat, només hem trobat quatre persones i el poble és molt més pintoresc que Kaymakli i Derinkuyu.

Capadocia (461)Capadocia (445)

El poble és d’allò més tranquil i quan hem marxat, ens hem ficat en un bus escolar on hem gaudit d’una estona molt divertida amb la mainada turca. Tots volien parlar amb nosaltres i ens hem fet unes quantes fotos, ni us imagineu com s’ha esbalotat el galliner. El conductor estava desitjant que marxèssim com fos 😀

Capadocia (474)

D’aquí marxem cap a Àvanos a dinar un bon kebab 🙂 Aquest poble està situat al costat del riu Vermell o Kizilirmak. Dinem en un restaurant al costat del passeig que connecta amb el casc antic. Aquest indret dibuixa un entramat de casetes, algunes restaurades. Àvanos és el centre de la ceràmica a Turquia des dels temps dels hitites i no és estrany perquè el riu Vermell s’anomena així pel fang que dóna i que els habitants utilitzen per fer les peces de ceràmica famoses arreu del país.

Ens en anem a esperar el proper bus, volem anar cap al museu a l’aire lliure de Zelve. Arribem allà força tard però creiem que val la pena apropar-s’hi. És l’únic lloc on ens han proporcionat un mapa de la zona i a més, força bo!!!

Capadocia (497)

Fem la visita sols, com de costum. Aquest museu a l’aire lliure és molt menys turístic que el de Göreme però fins i tot ens ha semblat més espectacular! Sabem que a l’estiu també es pot visitar amb relativa tranquil·litat, o sigui que no és coincidència que estiguem sols.

Capadocia (513)Capadocia (517)

Zelve als seus dies de plenitud allotjava una de les comunitats més grans de la regió amb un laberint de vivendes tant de religiosos com laics que ara dibuixa un paisatge complex ple d’esglésies i amb alguna mesquita. Curiosament aquí, cristians i musulmans van conviure en harmonia fins el 1924. Després els cristians van abandonar la vall per l’intercanvi de les minories entre Grècia i Turquia. Els musulmans van marxar cap als anys 50 pel perill que suposava la erosió. Ara Zelve està abandonat i la erosió continua motiu pel qual, no hem pogut entrar a la cova que comunica amb dues de les tres valls, que formen la ciutat.

Capadocia (532)

Passem per molins excavats a la roca, vinateries, esglésies, estables, colomers, símbols religiosos cristians i la mesquita que sembla molt més actual del que realment és. Els primers seminaris per capellans, es van establir aquí!

Capadocia (499)

Capadocia (508)

El paisatge nevat dibuixa una estampa curiosa en simbiosi amb l’arquitectura típica de la vall, senzillament preciós 🙂

Capadocia (522)

Sortim cap al Paşabağ Valley o Vall dels Monjos. Només hem de caminar des del museu de Zelve aproximadament un quilòmetre i ja hi som. I a més, aquí no cal pagar!

La vall és molt petita i es pot visitar ràpidament encara que les vistes són del més surrealista de la regió. Aquí es troben les xemeneies de fades més espectaculars. No sabem perquè s’anomenen xemeneies de fades doncs són més aviat símbols fàlics i bolets, ho hem vist clarament jejeje

Capadocia (551)

El nom de la vall vol dir vinya de la Pacha (mà dreta del sultà) perquè està envoltant de vinyes i aquí, els monjos vivien a les roques que formen les xemeneies allunyant-se de les zones poblades. El famós per excel·lència de la zona va ser Sant Simeó.

Capadocia (577)

Ens perdem pels escassos camins que rodegen la vall i pugem a les muntanyes que l’envolten per tenir millors perspectives, impressionant! Aquí hi ha les formacions rocoses més interessants perquè algunes de les tapes de pedra tenen fins a tres capes de roca diferents.

Capadocia (581)

Capadocia (574)Capadocia (576)

Capadocia (584)

Passem una llarga estona per aquí fins que després d’esperar el nostre bus una estona, ens avisen que no en passarà cap més. Ens comenten que anem fins a la carretera principal i potser fem sort. Comencem a córrer entre la neu i el fred i després d’una estona, ens para un cotxe vell i un senyor molt amable ens apropa fins a Göreme.

Els dos dies següents fem poca cosa, no para de nevar i sortir, no ve massa de gust. Un dels dies ens apropem a Uchisar, a cinc minuts de Göreme en bus. Pugem amb el transport públic i recorrem el poble fins al Pigeon Valley o Vall dels Coloms. Amb tanta neu és impossible caminar, no anem equipats per obrir traça 😦

Capadocia (669)

Capadocia (651)Capadocia (654)

Capadocia (682)

Poc a poc, anem baixant fins a Göreme per la carretera. Primer parem a la entrada del Love Valley. Aquí passem una bona estona contemplant l’espectacle que ens regala la neu i els contrastos del blanc amb els raigs de sol.

Capadocia (704)

Capadocia (689)Capadocia (706)

Capadocia (697)

I anem baixant parant als miradors que ens regalen paisatges de somni.

Capadocia (711)

Capadocia (714)Capadocia (721)

Capadocia (726)

L’últim dia que passem en aquest indret, segueix nevant però ens volem apropar a Çavuşin, està molt a prop i volem intentar entrar al Love Valley.

Sortim de Göreme sense presses, gaudint del que veuen els nostres ulls i acompanyats per dos gossos, una altra Linda i un Lucky. No sabem què passa en aquest país però tots els gossos ens segueixen 🙂

Capadocia (774)

Capadocia (756)Capadocia (657)

Poc abans d’arribar a Çavuşin, hi ha el desviament al Love Valley i sembla que no hi podrem entrar perquè està colgat de neu. Per sort, a mesura que avancem veiem que ha passat algú amb raquetes de neu i a més, un cotxe que ens farà la progressió més fàcil. Als quinze minuts caminant acompanyats pels nostres amics, comencem a veure el que volíem, xemeneies de forma fàlica!

Capadocia (788)

Capadocia (789)Capadocia (796)

Capadocia (808)

La vall s’anomena de l’amor per les seves xemeneies i les formes que tenen. Anem explorant els voltants fins que ens enfonsem fins als genolls i decidim que és hora de marxar!

Capadocia (800)

Seguim caminant fins a Çavuşin però el vent i el fred ens fan pensar en tornar cap a Göreme. Així que fem dit, un senyor ens para als dos minuts i per desgràcia, la Linda i en Lucky hauran de tornar a peu.

Capadocia (814)Capadocia (812)

Capadocia (811)

L’últim dia ens fem un homenatge i anem a dinar al Restaurant Old Capaddocia, ens mengem unes pizzes turques acabades de fer i un hummus boníssim que per error del propietari, ens surt de gratis 😀

Res més, aquesta nit marxem cap a Istanbul. Ens han quedat moltes coses pendents i aquesta serà l’excusa per tornar per aquestes terres, esperem que sigui ben aviat!

• IMPORTANT: Quan compreu un bitllet per anar fins a Göreme, assegureu-vos que us deixaran a l’estació de busos de Göreme. Hem llegit casos en els que els han deixat al poble de Nevsehir, situat a 20 quilòmetres. A nosaltres ens van deixar allà però ens entrava shuttle gratuït fins a Göreme.
  • A Göreme teniu un parell de supermercats més o menys grans, ATM’s i oficina de correus (ofertes de 11 postals per 1 TL). Un segell per enviar postals a casa costa 2,5 TL.
  • Respecte llocs per menjar: Hem trobat llocs amb sopa per 6TL, kebabs per 4TL i poca cosa més. La resta acostuma a ser car pel nostre pressupost. Hem acudit al supermercat cada dia per sopar i ens gastem una mitjana de 7TL per 2 persones (1 barra de pa, 250 gr de formatge, 2 Ayran, 150gr olives, taronja i poma o iogurt). Hem dinat un dia a Old Cappadocia Restaurant. Hem menjar pizzes turques molt bones i fetes al forn per 9TL i hem demanat un hummus que costava 9 TL però ens ha sortit gratuït, s’han descomptat!
  • Ens allotgem a Ishtar Cave Pension, molt a prop de l’estació de busos. El dormitori costa 17 TL/ persona amb roba de llit molt neta, tovallola i calefacció! Dutxa d’aigua calenta i paper WC, esmorzar turc inclòs variat i bon wifi. La gent és maja i quan demanem aigua calenta o informació, tot correcte encara que ells venen paquets turístics i vols amb globus. Ho recomanem molt!
  • Comprem un bitllet de bus per tornar a Istanbul amb la companyia Metro. El bitllet costa 60 TL/ persona, sortim a les 20:20h des de Nevezir i arribem a Istanbul en principi, 12 hores després. Sortiu des de Göreme a les 19:30h i un cop a Istanbul, us ofereixen shuttle bus gratuït cap on vulgueu (per exemple, nosaltres a Takzim).
  • Sobre què fer i com a la Capaddocia, hem fet una entrada a part que podeu veure AQUÍ

Posted on 20 Març, 2015, in capaddocia, Göreme, turkey, underground city and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink. Deixa un comentari.

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )