I després de cinc anys, tornem a Cusco!

Avui marxem cap a Cusco i ho fem d’una manera memorable! Anem en un bus dels econòmics i són 24 hores de trajecte, gairebé res! A veure com arribaran els nostres cossos 😀 Així que marxem de La Casa del Mochilero, acomiadant-nos de tothom i anem cap a l’estació de busos de la companyia Civa, una de les més segures i més econòmiques per anar fins a Cusco (això és el que ens han dit i hem llegit…)

I és que al Perú hi ha accidents d’autobús a diari i de noms de companyies reconegudes. No tenen males carreteres però la conducció és terrible i unes amigues cusquenyes ens han explicat que els carnets de conduir es compren! Així que ja us podeu imaginar…

Un cop fet el check-in, anem a dinar en una petita parada de carrer. Mengem una mica de ceviche, el menjar per excel·lència de Perú, acompanyat d’uns chicharrones de calamars, boníssim! Ben tips, tornem cap a l’estació i esperem impacients el nostre destí, Cusco!

Cusco (8)Cusco (9)

Només arribar, aprofitem per comprar els bitllets per a la propera aturada en el camí, Puno. Aquesta ciutat està al costat del llac navegable més alt del món, el llac Titicaca. Un cop feta la compra, marxem caminant cap al centre de la ciutat. Anem poc a poc, perquè entre el pes de les motxilles i l’alçada, semblem dos caragols de Lleida. Cusco està a una alçada de 3399 metres sobre el nivell del mar i aquí el soroche o el mal d’alçada és palpable a cada moment del dia.

La bandera de Cusco és la mateixa que la del col·lectiu de l’LGBT, bé de fet, era la mateixa fins el 1979 quan es va treure la franja de color blau cel.

índice

Bandera LGBT

Bandera Cusco

Bandera de Cusco

Cusco és una ciutat ubicada al costat oriental de la Serralada dels Andes i està declarada a la constitució peruana com la capital històrica del país. Antigament va ser la capital de l’Imperi Inca (del que us parlarem en un post elaborat per unes amigues antropòlogues de Cusco, en breu). A més, Cusco des del 1983 és Patrimoni de la Humanitat per la UNESCO i el proper Machupicchu, és una de les 7 meravelles del món 🙂

Després d’una bona estona caminant, trobem un allotjament per passar-hi el parell de dies que estarem per aquí, el Point Cusco Hostel. Deixem les motxilles i anem a dinar alguna cosa pels voltants. Avui, en principi, no tenim pensat fer massa cosa, encara que no podem estar-nos quiets i donem alguna que altra volta pels mercats, gaudint de la gent i dels colors de les vestimentes d’aquest país. Per altra banda, donant voltes pels carrers més locals, hem trobat un Hospedaje força més barat i demà farem el canvi.

Cusco (24)Cusco (231)

El dia següent, ens llevem ben d’hora i esmorzem. Només acabar, preparem les motxilles i marxem cap al nou allotjament. Acabats els tràmits, anem directes cap a la preciosa Plaza de Armas. Han passat gairebé cinc anys des de la primera vegada que vam trepitjar aquesta plaça i encara avui segueix essent fascinant, ens té ben enamorats.

Cusco (130)

Cusco (120)Cusco (123)

Pels voltants de Cusco hi ha moltes coses interessants a visitar però aquesta vegada, passem de llarg. El 2010 vam visitar tot la Vall Sagrada i vam fer el Camí Inca a Machupicchu, una de les experiències més intenses de la nostra vida! Si voleu veure què vam fer durant el nostre pas per Perú fa uns anys, cliqueu aquí.

Passem una llarga estona per la plaça, buscant el millor racó per immortalitzar les imatges d’aquest racó del món i per gaudir de l’ambient que s’hi viu. Seiem una estona i recordem quan vam ser aquí. La Plaza de Armas de qualsevol ciutat peruana ens recorda a ciutats espanyoles, així doncs, està clar que els espanyols van gratar-hi fort per aquí. L’estil colonial és el que preval encara que la majoria dels edificis conserven als ciments, alguns murs inques.

Cusco (128)

Cusco (136)Cusco (133)

Després de passar una agradable estona, ens enfilem pels carrers i carrerons que porten a les parts altes de la ciutat. Després de pujar, pujar i esbufegar una bona estona; arribem en una petita església amb un mirador que ens permet gaudir de les vistes d’aquesta ciutat. Les muntanyes estan verdes i les cases impregnen el paisatge de colors, tot un espectacle.

Cusco (158)

Cusco (161)

Aquí tornem a passar una llarga estona contemplant les vistes, en companyia dels diferents animalons que hi volten.

Cusco (176)

Cusco (181)Cusco (190)

Busquem altres carrerons per fer el descens cap al centre i abans d’arribar-hi ens trobem als peus del barri de San Blas, el barri per excel·lència dels artesans. Els carrers són empinats i estrets amb antigues cases construïdes pels espanyols sobre ciments inques. En resum, és un dels barris més bohemis, pintorescs i atractius del la ciutat. Cusco però no és només la zona turística, és molt més i sortir del centre ens porta a una altra realitat que sovint queda tapada pels turistes de vol rasant.

Cusco (226)

Cusco (214)Cusco (227)

Per la tarda, ens decantem per anar a veure què es cou pels diferents mercats. Primer parem al mercat Central de San Pedro, cobert i situat ben a prop de la Plaza de Armas. Hi ha moltes parades d’alimentació local per zones. Hi podem trobar els formatges, els fruits secs, la fruita, la verdura, la carn, el peix, el pa, la pastisseria i fins i tot, l’espai de les herbes remeieres. Tot i això, hi ha una àmplia zona plena de souvenirs i l’Úrsula aprofita per comprar-se uns escalfadors, aquí fa força fred!!!

Cusco (240)

Cusco (237)Cusco (260)

Cusco (256)

Cusco (250)Cusco (261)

Cusco (248)

Quan sortim d’allà, anem cap a un altre mercat de gent local. Aquí només hi ha parades de menjar, s’hi pot trobar tot tipus de verdures, gran varietat de patates que diferenciem únicament pels seus colors, fruites que donen vida als estrets carrers, carns penjades de qualsevol manera i com no, la gent local, que amb les seves vestimentes típiques fan gaudir a qualsevol i fer que els nostres dits es tornin bojos fent fotografies 🙂

Cusco (292)Cusco (293)

Cusco (301)

Cusco (307)

Cusco (297)Cusco (298)

Abans que es faci fosc, marxem de nou a la Plaza de Armas, per acomiadar-nos i per tornar a gaudir d’aquest fantàstic indret. Seiem una estona i veiem el va i ve de la gent.

Cusco (290)

Cusco (287)

Ens estem allà fins que es fa fosc. Comença a fer fresca i després de l’intens dia, només ens queda sopar alguna cosa i anar cap a dormir. Demà marxem cap a Puno i ens hem de llevar molt aviat…

Cusco (344)

Cusco (361)

Cusco (358)

• Arribem a Cusco a la Terminal Terrestre, a 2,4 Km del centre. Teniu diverses opcions per arribar fins al centre històric, agafar un taxi per uns 3-4 PEN, anar-hi en Colectivo (bus petit) per no sabem quin preu o anar-hi caminant, la nostra opció. En 20 minuts parant, hem estat al centre.
  • Penseu que si veniu del nivell del mar, a Cusco esteu a més de 3000 msm i l’alçada es nota una mica, això és el mal d’alçada o “soroche” com ho anomenen aquí. Us notareu una mica cansats i en alguns moments potser us costa respirar però res preocupant. Ja sabeu, vida tranquil·la, bona hidratació, no menjar res copiós i si voleu, a tot arreu teniu l’opció de prendre te de coca o caramels. Són bones opcions però la coca és un fort psicoestimulant i després potser no podreu dormir!
  • La primera nit ens allotgem a Point Cusco Hostels, el dormitori en habitació de 12 persones costa 25 PEN/ persona i nit. Roba de llit neta, tovalloles no incloses, bany amb aigua calenta compartit i amb paper WC. Esmorzar inclòs molt ranci (pa amb mantega i melmelada, cafè amb llet o te). Hi ha wifi i zones comuns per descansar, connectar-se a internet i disposen de te de coca/tes tot el dia gratuïtament. Hi ha molt soroll, molta gent, ja se sap…
  • La segona nit ens allotgem en un negoci més local i barat. Hospedaje Turístico Imperio Inka (c/ Belén, 465. Molt a prop de la P/ Armas). Habitació doble amb roba de llit neta i bany compartit d’aigua calenta per 35 PEN/parella i nit. Wifi i res més però suficient perquè l’esmorzar el podeu tenir per 3-4 sols/ dos persones al carrer. Són molt rancis, els hem demanat paper WC i ens han dit que en tenien per vendre… O_o
  • A Cusco teniu moltes opcions per menjar barat. Des de polleries on 1/8 de pollastre amb amanida, patates i beguda us costa entre 6,5-8 PEN, menús a partir de 4 PEN (mate/te, sopa, segon a triar) fins al que vulgueu pagar. Alguns inclouen buffet lliure d’amanides i fins i tot postres. L’altra opció és menjar de carrer, teniu molts snacks com fruits secs, choclo (panís) amb formatge,etc. I per últim, al mercat teniu gangues a tenir en compte, 1L de llet fresca 1,80 PEN, fruita per avorrir, formatge casolà i tot el que vulgueu.
  • També hi ha diversos supermercats, només apuntar que a Perú l’aigua envasada és molt cara i es ven en envasos molt grans o molt petits. Una ampolla de 2,25L costa 2,80 PEN.
  • Podeu trobar llocs per fer la bugada a partir de 2,5 PEN/ quilo.
  • Marxem cap a Puno (Llac Titicaca) amb Cruz del Sur des de l’estació de busos de Cusco. Els bitllets ens han costat 45PEN/persona. Sortim a les 8h del matí i en principi, arribem cap a les 14:30h de la tarda. Amb aquesta companyia es viatja bé i tranquil, us donen menjar i són molt atents.

Posted on 10 Abril, 2015, in Uncategorized and tagged , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink. Deixa un comentari.