Copacabana i la màgia de l’Illa del Sol

Sortim de bon matí de Puno, avui marxem cap a Copacabana, a Bolívia! Jo tinc moltes ganes de trepitjar Bolívia, no se exactament per què però el país m’atreu moltíssim. És país de l’Evo Morales i de la lluita antiimperialista, de declaracions del president contra l’església catòlica i de l’implementació de programes per recuperar les llengües originàries 😀 I a més, m’agradaria conéixer una mica la societat boliviana, sobretot per entendre com pot ser que sigui el país d’Amèrica Llatina amb més feminicidis i violència de gènere. A més, Bolivia té dues banderes, la pròpia del país i la que marca Bolivia com un estat plurinacional marcat per les més de quaranta ètnies indígenes. Quantes coses!

Bolívia

Bandera Nacional de Bolívia

Estado Plurinacional

Bandera Estado Plurinacional de Bolívia

Arribem a la frontera després de gairebé tres hores vorejant el Llac Titicaca i és que no el perdrem de vista perquè aquest llac s’estè per Perú i Bolívia. Allà canviem els Sols que ens queden i passem a immigració, deu minuts, caminem uns metres i ja som a immigració a Bolivia. Res ha canviat, la gent vesteix igual, parla igual i el paisatge és similar. Tornem a pujar al bus i després de 8 quilòmetres ja som a Copacabana. És un poble relativament petit vora el llac i és lloc de peregrinació pels locals doncs aquí es troba la Verge de Copacabana.

Copacabana i Isla del Sol (40)

Busquem un lloc per allotjar-nos i aquí els estàndards baixen. L’aigua calenta no existeix, màxim serà tèbia, fa molt fred i no hi ha calefacció. A més, el wifi és inexistent o funciona fatal… Finalment, després de valorar la relació comoditat-preu, ens anem a un hostal de preu mig on paguem 30 Bs/ persona en habitació compartida amb cuina. No està malament 4 euros i poc per persona.

Deixem trastos i no ens trenquem massa les banyes, estem afamats i dinem en un restaurant mig turístic un menú per 25Bs sabent que si en lloc turístic costa això, en lloc local ens hauria de costar entre 7 i 10!

Copacabana i Isla del Sol (39)

Aprofitem per fer un passeig pel poble i apropar-nos al port perquè demà volem anar a l’Illa del Sol. Ens trobem amb un lloc excessivament turístic i força brut. Finalment decidim contractar el transport amb agència perquè surt més barat que al port.

Copacabana i Isla del Sol (3)Copacabana i Isla del Sol (11)

Copacabana i Isla del Sol (38)

Fem una passejada per la vora del llac esperant que el sol aparegui abans que caigui la tarda. Sembla que no tindrem massa sort però finalment, algun raig despunta i podem gaudir d’imatges úniques.

Copacabana i Isla del Sol (24)Copacabana i Isla del Sol (45)

Copacabana i Isla del Sol (43)

L’endemà ens llevem aviat i esmorzem com toca. Ens hem equivocat i sort del nostre company d’habitació que ens ha dit que era una hora menys! Ja ens semblava que era molt fosc però ahir quan vam arribar ens van fer avançar l’hora i això vam fer… Algo no va acabar de quadrar!

Abans de les vuit del matí ja som al port, no fa sol però esperem que com a mínim no plogui per l’Illa del Sol. Anem amb una barca força senzilla cap a l’illa, el pitjor de tot és que ens empassem tot el fum del motor i ells riuen, què inconscients!

Copacabana i Isla del Sol (32)

Després de gairebé 3 hores, som a la part nord de l’Illa del Sol i la feina que tenim per avui és gaudir-la i arribar a la part sud abans de les 15:30h, qui no hi és, no s’hi compta! A més, aquesta illa és la més alta del món.

Copacabana i Isla del Sol (65)

El nom original de l’illa és Illa Titikaka, illa del puma de pedra. Quan s’hi arriba ja s’aprencien les múltiples terraces degudes al cultiu dels antics pobladors inques. En època inca era un santurari amb temples dedicats al Déu Sol o Inti. Aquí la major part de la població és d’origen Quechua i Aymara que es dedica a l’agricultura, pastoreig i al turisme, of course!

Copacabana i Isla del Sol (69)Copacabana i Isla del Sol (80)

Comencem a caminar camí amunt direcció a les runes. Abans però hem parat al Museu de l’Or per pagar la nostra entrada de 10Bs/ persona. Aquests diners en principi van íntegrament a la comunitat i s’utilitzen per la gestió de vestigis i manteniment de camins rurals.

Copacabana i Isla del Sol (77)Copacabana i Isla del Sol (87)

Copacabana i Isla del Sol (85)

Caminem primer vorejant la platja d’aigües cristal·lines i sense banyistes. El paisatge es dibuixa en una perfecta harmonia entre el llac, les muntanyes i el verd. Caminem una mitja hora o una mica més, cara amunt apreciant la bellesa de l’illa.

Copacabana i Isla del Sol (70)Copacabana i Isla del Sol (57)

Copacabana i Isla del Sol (91)

Quan arribem a dalt, ens trobem amb un mirador que ens retorna a un paisatge surrealista, aigües tranquiles i muntanyes enmig del mar. A una banda Perú i a l’altra, Bolivia, quin llac més enorme!

Copacabana i Isla del Sol (95)

Caminem fins a les primeres runes que ens trobem, la taula del sacrifici. Aquesta illa va ser un dels llocs més sagrats dels Inques on només es podia accedir després del dejú i la purificació. Aquí diu la llegenda va sorgir la llum i es van elevar el Sol i la Lluna 😉

Copacabana i Isla del Sol (97)

En principi a l’illa hi havia túnels que comunicaven amb Cusco, Tihuanaco i donaven accés a les ciutats perdudes dels Inques. D’aquí caminem uns metres fins al Laberint o Chincana. Segons les cròniques, de la Roca Sagrada o dels orígens van sortir Manco Cápac i Mama Ocllo (fills del Sol) per fundar la ciutat de Cusco.

Copacabana i Isla del Sol (99)

Curiosament aquesta religió (si es pot anomenar així) no resa a Déus materials, sinó a components del món i de la terra importants per la vida com són el Sol i la Mare Terra. Encara a dia d’avui és fan pagaments a la Mare Terra o Pachamama amb enterraments d’aliments per ella… I moltes altres ceremònies rituals.

I des d’aquesta zona, hauríem de poder veure on queda la ciutat submergida anomenada Marka Pampa. Després de 1956, quan es va fer la primera exploració arqueològica subaquàtica, es van trobar restes que suggerien construccions sepultades per les aigües del llac.

Els Chamans creuen que al fons del llac hi ha Taypi Qalta, l’origen de l’univers aymara. Curiosament, investigacions posteriors van trobar camins sota l’aigua, murs, recintes. També hi ha versions que parlen d’una Atlàntida o ciutat perduda en les profunditats amb molts laberints sagrats o Chincanes que haurien comunicat amb Cusco i Machupicchu. Fins i tot el mismíssim Cousteau, ha bussejat per aquí.

Copacabana i Isla del Sol (108)

Se’ns fa una mica tard, així que comencem a caminar per la ruta de la eternitat o Wilka Thaki direcció cap al sud de l’illa. No hi ha massa quilòmetres, uns 8 o 10 però tenim el temps comptat i hi ha força pujades i baixades. No seria cap problema si no estiguéssim en alçada però no és el cas, estem a més de quatre mil metres!

Copacabana i Isla del Sol (103)

Les dues hores caminant es fan curtes per tanta bellesa, el llac ens regala diferents angles des de l’illa. L’aigua està calmada, no sabem si és un llac o bé un mar infinit ple de calma. Ens anem trobant dones que venen souvenirs i cusen les teles típiques de per aquí.

Copacabana i Isla del Sol (117)Copacabana i Isla del Sol (118)

Copacabana i Isla del Sol (110)

També ens creuem amb algun pastor que ens regala imatges de qualsevol revista de viatges.

Copacabana i Isla del Sol (106)

Durant el recorregut passem per les tres comunitats que poblen aquest indret i això vol dir que hem de pagar, és clar!

Copacabana i Isla del Sol (124)Copacabana i Isla del Sol (125)

Copacabana i Isla del Sol (129)

Copacabana i Isla del Sol (130)Copacabana i Isla del Sol (132)

Parem una estona per dinar, hem portat panets, tomates, formatge i pernil dolç. Ah! I de postres fruita. Semblava que feia calor perquè estàvem en moviment però quan ens parem es nota l’alçada, quin aire més fred!

Copacabana i Isla del Sol (114)

Ens donem pressa i continuem caminant fins que arribem a l’Escala del Inca que ens indica que som al port.

Copacabana i Isla del Sol (134)

Copacabana i Isla del Sol (141)

Aprofitem per descansar al sol i quan surt la nostra barca busquem un bon lloc per relaxar-nos que ens queden unes 3 hores fins a Copacabana.

L’edemà marxem però al migdia i aprofitem per fer una última volta pel poble, dinar al mercat i apropar-nos al Calvari.

Copacabana i Isla del Sol (12)

El poble és tranquil i la gent encara és molt tradicional. La vida transcorre al carrer i tothom s’afanya a vendre el que té. Passem pel mercat i anem fins al Santuari de Copacabana, una església o Catedral d’estil renaixentista, barroc i bizantí molt gran. Aquí però està prohibidíssim fer fotos i no en fem perquè l’interior no val massa la pena, la veritat.

Copacabana i Isla del Sol (4)

D’aquí comencem a caminar fins al Turó del Calvari, un lloc de culte al que s’arriba després de pujar pel carrer més empinat que hem vist mai i després pujant escales i més escales, fins arribar al capdamunt.

Copacabana i Isla del Sol (143)

Comença a ploure i l’aventura es fa més pesada però amb insistència arribem a port i val la pena perquè les vistes són impressionants. Ara podem contemplar Copacabana envoltada pel llac però també per valls verdes i muntanyes molt altes, tot un espectacle!

Copacabana i Isla del Sol (145)Copacabana i Isla del Sol (153)

Copacabana i Isla del Sol (149)

Aquest Santuari combina fe cristiana i tradicions ancestrals doncs els chamans fan rituals i llegeixen el futur amb les fulles de coca 😀

Copacabana i Isla del Sol (147)

I d’aquí baixem poc a poc cap a dinar al mercat i a recollir trastos que mon anem cap a La Paz!!!

• A l’arribar a Copacabana, l’autobús s’ha aturat i ha pujat un senyor identificat a cobrar-nos la taxa d’1 Bs per entrar al Santuari… (No sabem quin…). Curiosament, nosaltres ens hem queixat i ens han donat tíquet però tota l’altra filera del bus ha pagat i no ha rebut tíquet així doncs, això és una presa de pèl en tota regla on els corruptes s’embutxaquen com a mínim la meitat de la recaptació i si comptem que passen una vintena de busos al dia…
  • Els allotjaments tenen preus molt competitius, a partir de 10 Bs/ persona però ja dependrà de que busqueu. A molts llocs no hi ha aigua calenta i el wifi és inexistent. Ens hem trobat amb gent força borde als allotjaments…
  • Ens allotgem la primera nit a Hostal Olas del Titicaca per 60 Bs per parella i nit o 30Bs/ persona. Dormim en dormitori amb roba de llit neta. Bany compartit d’aigua calenta i cuina a disposar. En principi hi ha wifi però nosaltres no l’hem pogut gaudir perquè no carreguen de diners el mòdem. Podeu reomplir l’aigua gratuïtament (un got…). No paper WC.
  • La segona nit ens allotgem a Luz Yhobimar Hostal per 50 Bs per parella i nit en habitació doble amb bany compartit d’aigua calenta. Roba de llit neta i aigua calenta per cafè/te si en demaneu. No paper WC, podeu reomplir l’aigua gratuïtament (un got…). Wifi pèssim.
  • A la zona turística trobareu menús de migdia amb dos plats i postre per 25 Bs/ persona que no està malament però podeu menjar per menys de la meitat si busqueu una mica!!!
  • Anem a l’Illa del Sol. Hem preguntat directament al port i el preu que ens donaven era 25Bs/ persona d’anada i 20 Bs/ persona de tornada. La sortida és a les 8:30h del matí i es torna a Copacabana a les 17h però sortiu de l’illa del Sol a les 15:30h. Al final hem contractat amb agència i ens sortia per 30 Bs/ persona. Un cop allà s’han de pagar entrades, concretament tres: Una de 15Bs (Comunitat Challa), una de 10 Bs (Comunitat Challapampa) i una de 5Bs (Comunitat Yumani).
  • Per anar cap a la Paz teniu diferents opcions: a) Bus local per 25Bs/ persona a gairebé qualsevol hora i us deixen a la Terminal de la Paz. b) Bus turístic per 30 Bs/persona a les 13:30h i us deixen al centre de la ciutat, hi ha opció de les 18:30h i costa 25Bs però us deixen a la Terminal, una mica allunyada d’on segurament dormireu, motiu pel qual de nit, possiblement hagueu d’agafar un taxi i us surti a compte l’horari de les 13:30h c) Hi ha furgonetes que surten de la Plaça de Copacabana cap a la Paz, segurament són força més barates però diuen que força més insegures…
  • Per anar de Copacabana a La Paz heu de passar per l’estret de Tiquina al Llac Tititcaca, en aquest moment heu de baixar del bus i creuar amb una barca local. Preu de 2Bs.

Posted on 15 Abril, 2015, in Uncategorized and tagged , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink. Deixa un comentari.

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )