L’esvalot té un nom, La Paz

El camí des de Copacabana fins a La Paz passa entremig de plans, muntanyes, poblets a prop del Llac Titicaca i per un pas ben diferent… Una hora més tard d’haver sortit de Copacabana, ens trobem amb l’estret de Tiquina. És un estret del mateix llac i l’única manera de creuar-lo és per mitjà de petites barques pels passatgers i amb barcasses molt més grosses pels vehicles.

La Paz (2)La Paz (4)

Un cop creuem, pugem de nou al bus i reemprenem el camí fins a La Paz. Amb poc més de dues hores, arribem a la zona més elevada de la ciutat, El Alto. És la zona obrera i a primer cop de vista, sembla una zona bastant deixada. Els carrers estan plens de forats i les cases semblen mig en runes.

La Paz (47)

Quan portem una estona circulant per aquests carrers, podem gaudir de les primeres vistes d’aquesta increïble ciutat, catalogada com una de les Set Ciutats Maravella del Món (2014). En Dani, un noi de Colòmbia que vam conèixer a Lima, ens va comentar que La Paz era una ciutat en forma d’olla i realment no vam entendre aquesta definició fins que no l’hem pogut veure amb els nostres propis ulls. La ciutat creix des de baix un forat i s’estén fins a dalt de tot de les muntanyes que la rodegen. Semblaria un cràter d’un volcà però amb parets incloses plenes de cases! Una bogeria! Això vol dir, que per poder-la visitar, haurem de pujar i baixar molt, i tot això a una alçada d’entre 3000 i 4100 metres!!! Que Déu ens agafi confessats 😀

La Paz (111)

El bus ens deixa molt a prop del centre de la ciutat i dels llocs més turístics, com també de la zona on hi ha la majoria dels allotjaments més econòmics. Això ens facilita en part, la feina. El problema és que aquí es fa evident el que ens temíem, no hi ha un carrer pla ni de broma, fet que comporta que un dels dos esperi amb els bultos i l’altre busqui algun lloc… Al final, després de quedar gairebé sense alè, aconseguim trobar un hostal regentat per gent local a bon preu i amb un wifi més que correcte, l’Hostal Sleep.

És tard i no dóna temps per poder fer gaire cosa avui, així que baixem a la plaça San Francisco a veure l’ambient. Està a tope de gent, hi ha una mena de grades on cada dia de la nostra estada s’hi han concentrat una mena d’artistes que tenen a la gent ben bocabadada… Nosaltres comprem quatre panets i una mica d’embotit i marxem cap a l’hostal a sopar i a dormir.

La Paz (8)

A La Paz no hi ha moltes coses a fer i si t’hi poses, en un sol dia podries arribar a veure els llocs més emblemàtics. Nosaltres però ho farem en dos dies, tampoc fa falta córrer tant 😀 Per altra banda, hi ha una gran quantitat d’activitats fora de la mateixa ciutat. Alguna hem decidit fer-la quan tornem aquí en un parell o tres de mesos. De moment obviem fer-les degut al mal temps que fa. La pluja no deixa molta treva i no estem disposats a gastar molts diners i no gaudir-ho com cal.

Les millors activitats que hi ha a fer per aquí són: La visita a les runes Inques més importants de Bolívia, les runes de Tiwanacu. També es pot pujar fins a les pistes d’esquí més altes del món a 5300 metres (avui en dia tancades), a Chacaltaya o pujar a una muntanya de més de 6000 metres, el Huayna Potosí. Una altra activitat possible i temptadora és baixar en bicicleta pel Camí dels Yungas o la carretera de mort des de La Cumbre fins a Coroico, una baixada des de més de quatre mil metres fins a poc més de 1300, enmig de la selva.

Ens posem a caminar direcció a la Plaça Murillo. Aquesta plaça és el centre del poder polític de Bolívia. Per poder-hi arribar, primer passem per carrers amb molt d’encant, plens de cases colonials. Llàstima que moltes d’elles estan fetes un desastre, el manteniment és nul!

La Paz (10)La Paz (13)

La Paz (69)

La Paz (71)La Paz (202)

Tot i això, aquesta ciutat té molt d’encant. No sabem què és però ens encanta, potser el seus carrers empinats, potser la seva gent, els colors de les robes que vesteixen els bolivians, el caos circulatori dels seus carrers… Qui sap!!!

La Paz (14)La Paz (165)

La Paz (65)

La Paz (178)La Paz (194)

Un dels altres encants d’aquests carrers és gaudir dels neteja sabates. N’hi ha per tot arreu. Alguns més professionals que tenen casetes i d’altres més humils que van amunt i avall amb els trastos. Això si, no n’hi ha cap que no treballi, sembla que aquí els hi agradi porta les sabates netes, como los chorros del oro 😛

La Paz (53)

La Paz (21)

La Plaça Murillo és realment molt bonica, tots els edificis que l’envolten són governamentals i colonials. A més i com no podia ser d’altra manera, hi ha una església on no podem entrar perquè estan fent una trobada de l’oposició del partit de l’Evo i en aquell moment només està oberta per a ells. Els periodistes ens han dit que això ja veurem com acabarà…

La Paz (33)

La Paz (56)

La Paz (29)

A més, la plaça està plena de coloms, la gent no para de tirar menjar per terra i ells menja que menja, per això no se’n mouen. Estan tant avesats a la gent que no hi ha manera d’espantar-los ni de fer-los volar. I mira que ho hem provat, eh?

La Paz (27)

Des d’allà marxem carrers amunt, gaudint de més edificis per arribar al carrer Jaén, el carrer que definitivament ens ha semblat més colonial! Aquest és el carrer dels museus, de fet, n’està ple. Nosaltres però decidim no entrar en cap pels preus. És un carrer estret amb les cases museu pintades de diferents colors vistosos. Ens encanta la costum aquesta de pintar les cases de colors i donar vida als carrers, ens recorda als intensos colors de casa nostra 😀

La Paz (85)

La propera visita que emprenem ens fa una mica de por, perquè sabem que quedarem rebentats :O Anem cap al mirador de Killi Killi. Pel que hem llegit, és un dels que ofereix millors vistes de la ciutat. Així doncs, xino xano tirem cap amunt, que les pujades espanten!!!

Després de mitjà hora dura, arribem a dalt del mirador i realment, l’esforç ha valgut la pena. Les vistes que tenim de tota la ciutat són impressionants!! Podem veure la forma d’olla que té la ciutat, la gran quantitat de cases, la vall de la Lluna (que va rebre aquest nom perquè en Neil Amstrong va dir que s’hi assemblava!!!), que està just a fora de la mateixa ciutat. Entre núvols es deixa entreveure alguna de les grans muntanyes que rodegen La Paz, la més impressionant l’Illimani, la que dibuixa el perfil de totes les postals de la ciutat.

La Paz (115)

La Paz (125)

Abans de que marxem del mirador, podem gaudir una estona d’una gravació de l’Iker Jimenez bolivià 🙂 Estan gravant un anunci del programa que faran sobre OVNIS. Quins personatges!

La Paz (110)

La Paz (130)La Paz (132)

Abans d’anar cap a l’altre punt que volem veure, ens parem a dinar a casa en José, un restaurant local on per poc més de dos euros, ens posem fins al cul de menjar. Al menú hi entra sopa, amanida i un segon a escollir entre alguna cosa guisada i carn a la brasa. A més, inclou un plat de postre i mate. A veure qui camina quan sortim d’aquí!!!

Amb un quilet més, anem cap al telefèric. De moment a la ciutat hi ha les línies groga, verda i vermella en funcionament i en pocs anys n’hi hauran tres o quatre més de muntades. Aquest sistema és la millor manera i la més ràpida, per moure’s per la ciutat. Puja des del centre fins a dalt l’Alto en pocs minuts. Les vistes són vertiginoses, això és molt alt!!! Un noi ens ha explicat que és millor la línia groga per veure les cases i la vida de l’aristocràcia boliviana jejeje

La Paz (135)La Paz (141)

La Paz (158)

La Paz (140)La Paz (144)

Nosaltres agafem la línia vermella per anar fins a la zona del cementiri. Allà volem consultar com podem anar fins a Tiwanaku sense tenir que agafar un tour. Allà mateix hi ha una estació de busos i hi ha una companyia que t’hi porta directe. Ho deixem estar per més endavant quan tornem, ara la pluja ens acompanya a diari.

A la plaça on hi ha l’estació de busos ens trobem uns personatges que ens criden: -Hola jóvenes, i ens comencen a fer un grapat de preguntes i a explicar-nos la seva vida. Una estona molt divertida que passem amb aquests quatre. El dia 13 és el dia del nen a Bolívia i ens han convidat a passar pel seu cole, diuen que aniran disfressats i el més important, hi haurà pinyataaaaaaaa!!!!!

La Paz (145)

Un cop els abandonem, tornem cap al telefèric ràpidament perquè la pluja s’ha intensificat i tornem a gaudir una vegada més, de les magnífiques vistes des d’aquest aparell. A més, podem veure a la llunyania l’Illimani traient el cap per sobre la ciutat, preciós!

La Paz (155)La Paz (150)

Per avui en tenim més que suficient, així que anem a comprar un Salchipapa per l’Ursu i un entrepà de bistec per mi i marxem cap a l’hostal a fer el cafè i cap a dormir, demà toca segona part!

Avui el dia es presenta molt més relaxat, així que dormim una estona més, esmorzem amb la calma i ens dutxem amb aigua tèbia. No sabem quin problema hi ha a Bolívia amb l’aigua calenta perquè a tot arreu et diuen que en tenen i després resulta que com a molt surt tèbia 😦

Avui anem a visitar el Carrer de les Bruixes que el tenim just al costat de casa i el Museu de la Coca. Al Carrer de les Bruixes hi trobem una bona colla de botigues esotèriques però el que més abunda són les botigues amb souvenirs, tot encarat als turistes. El que més ens sorprèn de les botigues esotèriques són els fetus de llama que hi ha penjats. Aquest animal és important pels rituals que ofereixen pagaments a la mare terra o Pachamama. Més sorprenent encara és que puguin perviure quantitat de ritus diferents derivats de la fe cristiana imposada pels espanyols i de les costums indígenes, vivint en gairebé perfecta harmonia.

La Paz (169)

La Paz (166)La Paz (171)

La Paz (168)

Passem una estona xafardejant algunes botigues i en poca estona ens plantem al Museu de la Coca. Aquest museu està dedicat, única i exclusivament a la coca i al seu ús. Aquí hi passem bona part del matí i sortim amb uns quants coneixements més sobre aquest tema.

La Paz (177)

Perquè pogueu entendre millor la història, mites i realitat d’aquesta herba tant venerada per alguns i tant criticada pels altres, hem fet una entrada monotemàtica, que en pocs dies penjarem.

La Paz (207)

Avui volem tornar a dinar a casa José, el mateix restaurant que vam anar el dia anterior. Allà ens tornem a posar les botes de menjar i en José ens aten com només ell sap cuidar a la clientela 😀 Així que tips com rènecs, marxem cap a l’hostal sota una intensa pluja.

Allà hi passem la tarda treballant amb la uni i el blog. Aquesta nit marxem cap a Cochabamba i diem adéu a La Paz però sabem que hem de tornar aquí per fer tot el que ens ha quedat pendent, esperem que amb millor temps. Així que fins aviat La Paz i fins aviat a valtros també 😉

• Ens allotgem al C/Murillo al Hostal Sleep. És un lloc senzill i no massa net on dormim per 60 Bs/ parella i nit en habitació doble amb bany compartit d’aigua tèbia. No paper WC, hi ha TV i teniu wifi a la recepció que funciona correctament. Teniu escalfador d’aigua a disposició. Amb bany privat costa 70 Bs.
  • A La Paz hi ha dues línies de telefèric (A falta de metro!) i pujar-hi és una experiència única. El trajecte costa 3 Bs.
  • Al centre hi ha gairebé tots els museus que qualsevol turista voldria visitar. Antigament molts eren gratuïts, ara ja no. Nosaltres hem visitat el Museu de la Coca (11 Bs) i volíem visitar el Museu de la Revolució però ens quedava massa lluny. A la Paz hi ha 30 museus, 6 de Municipals.
  • No us perdeu el Mercat de les Bruixes, pujar i baixar carrers i el mirador Killi Killi que us regalarà unes vistes increïbles.
  • Menjar per aquí és barat, a partir de 7 Bs teniu menús amb 2 plats i beguda. També hi ha força oferta de carrer com la famosa Salchipapa (8Bs) o les patates amb callos. A Bolívia també teniu l’emoliente (2Bs) com a Perú, encara que a nosaltres no ens ha agradat gens el bolivià. Hem dinat un dia a Restaurante Parrillero Mil Amores, del José Macias (Carrer Sucre amb Junin, 1125), hem menjat un menú a base de buffet d’amanida, sopa al gust, pa, segon a triar (brasa boníssima), postres i mate de coca per 16Bs (poc més de 2 euros!).
  • No hi ha supermercats però al carrer podeu trobar de tot!
  • Hem fet la bugada a raó de 7Bs/ quilo. Entregat el mateix dia.
  • L’estació del Cementiri (Telefèric línia vermella) us durà a Tiwanaku per 15 Bs/persona i trajecte (sortides de 7:30h fins a les 9:00h creiem) i tornada màxim a les 16:30h. Allà mateix teniu un punt d’informació turística amb bons mapes i personal atent. Entrar a Tiwanaku costa 80 Bs/persona.
  • Des de l’estació central (prop de l’estació del telefèric, línia vermella) podeu anar a gairebé qualsevol lloc de Bolívia, Perú, Argentina, Xile o Brasil. No es compren els bitllets per avançat, així que cal anar-hi una estona abans i llestos. L’estació està força bé, disposa de guarda equipatges, lavabos a 0,50 Bs, dutxes per 10Bs, correus, restaurants, venta d’aigua calenta, etc. Podeu arribar a l’estació central caminant, són uns 15 minuts des del centre.
  • Nosaltres comprem un bitllet per marxar de nit cap a Cochabamba (9h de trajecte) i amb preus que varien segons la demanda. Si no hi ha gent, baixa el preu i si hi ha molta afluència, puja… Amb la companyia Cosmos ens ha costat 40 Bs/ persona i trajecte amb bus llit de 3 seients. No hi ha lavabo així que si teniu necessitat, heu d’avisar. S’ha de pagar una Taxa de Terminal de 2 Bs/ persona.

Posted on 17 Abril, 2015, in Uncategorized and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink. Deixa un comentari.