Entrem a Chile pel desert d’Atacama

Sortim de la frontera de Bolívia una mica tristos, ja sabeu que en viatges d’aquest tipus fer bones amistats en temps rècord, és fàcil i això sembla que ha passat amb els madrilenys del grup. Hem estat molt a gust amb aquests dos homes de món, que per cert, ens han recordat molt a dos madrilenys que vam conèixer a Bangkok fa uns quants mesos! Serà casualitat? Qui sap!!!!

Passem ràpidament immigració sense pagar els 21Bs teòrics i anem a agafar el nostre transport que ens portarà a San Pedro de Atacama!!! Ja som a Xile? Sembla que sí però la frontera no la trobarem fins a la entrada del poble així que estem a Xile il·legalment, almenys de moment.

La carretera ens agrada molt, desert i senyals com les que havíem vist a les pelis. Això és Xile o estem a la Ruta 66? De cop apareix un cartell que anuncia, cap a la dreta Xile i cap a l’esquerra Argentina. Per què ens agraden tant aquestes fricades?

La carretera segueix poc menys d’una hora fins que arribem a San Pedro. Els tràmits d’immigració són ràpids. Jo vaig carregada de menjar com pomes, cafè, sucre, llet en pols, pa, galetes, llavors de chia, avena,… Només he de deixar les dues pomes, tota la resta ho puc entrar. Quina sort, almenys no hem de tornar-ho a comprar tot. I en dos minuts, ja som a San Pedro, el poble enmig del desert d’Atacama, un dels més secs del món i famós perquè per aquí passa el Dakar.

Realment ens sembla un lloc curiós, ple de sorra de desert i amb cases baixes fetes de fang i fusta. Els carrers no estan asfaltats i això li dóna un aire especial.

San Pedro de Atacama (10)San Pedro de Atacama (17)

San Pedro és molt turístic, està ple de restaurants, allotjaments, botigues de tours i de souvenirs però el lloc no perd l’encant potser perquè cada negoci està perfectament en harmonia amb l’entorn. Preciós, per quedar-s’hi!!!

San Pedro de Atacama (25)

Miris on miris veus muntanyes gegants que sobresurten i estan ben nevades. Aquí hi ha algunes de les muntanyes més altes de la Serralada dels Andes. Aquest poble és petit, en una estona està recorregut i aquí hi viuen uns dos mil cinc-cents habitants.

Poc després de baixar del bus, el primer que ens trobem és un semàfor que indica la radiació que hi ha a cada instant. Just en aquell moment i essent poc més de les onze del matí; indica que hi ha una radiació perillosa. Així que mentre busquem allotjament, haurem de mirar de caminar per l’ombra i protegir-nos del sol!

San Pedro de Atacama (7)

Estem de sort i en poca estona trobem l’hostal Juriques, a un preu elevat però l’únic que s’ajusta al nostre pressupost. Portem poca estona per Xile però ens estem adonant que els preus són molt elevats i això ens complica el recorregut que havíem planejat prèviament.

A l’hostal ens indiquen on podem menjar a preus raonables i ens encaminem cap allà. I sí, els preus són més raonables que les salvatjades dels preus que hi ha pel centre però aquests preus tampoc són res econòmics… Tastem el pebre que ja havíem provat a casa la Elisa i l’Ángel, és més bó el de la Elisa i ens prenem una sopeta de choclo. Per acabar, hamburguesa casolana boníssima amb el puré de patates més espectacular que hem menjat mai!!!

San Pedro de Atacama (14)

Per la tarda fem poca cosa, en primer lloc perquè estem una mica cansats del tour i perquè l’Ursu ha de seguir treballant amb la uni i no té poca feina. Només sortim una estona per comprar quelcom per sopar i després d’això cap a dormir.

Al final ens hem estat per San Pedro sis dies, sense fer gaire cosa. El treball de la uni s’ha allargat i el primer és el primer. A part, els preus elevadíssims de tots els tours ens han tirat endarrera. No n’hi ha cap que baixi dels quinze o vint euros, sense entrada!!! L’únic que hem fet ha estat llogar unes bicis un parell de tardes.

Una tarda ens hem apropat fins a la Quebrada del Diablo, un estret barranc rodejat de parets erosionades.

San Pedro de Atacama (41)San Pedro de Atacama (43)

San Pedro de Atacama (44)

San Pedro de Atacama (45)San Pedro de Atacama (79)

Hem gaudit una bona estona passant amb la bici per llocs foscos, petits forats i fins i tot en algun tram; hem hagut de baixar i pujar la bici a coll.

San Pedro de Atacama (52)San Pedro de Atacama (59)

San Pedro de Atacama (54)San Pedro de Atacama (69)

San Pedro de Atacama (62)San Pedro de Atacama (59)

A més, el paisatge ha estat espectacular, el terreny és completament àrid i de fons sempre veus les muntanyes nevades i el volcà Licancabur. La Quebrada és una espècie de riu sec que si en algun moment porta aigua, deu ser espectacular!

San Pedro de Atacama (82)

La Quebrada no és gaire lluny del poble, així que tampoc hem patit molt la calor i el sol que cau durant tot el dia. Això sí, ens hem begut gairebé tres litres d’aigua!!! Si voleu caminar, pensem que anar-hi pel matí fent un passeig seria ideal, per la tarda amb la calor que fa, és de bojos.

San Pedro de Atacama (84)

Un altra dia, hem agafat una bicicleta per anar fins al Valle de la Luna. Està una mica més apartat del poble i a diferència de la Quebrada del Diablo, aquí s’ha de pagar. Per sort, som estudiants i ens han fet descompte 😛

Aquesta vall té la característica de tenir paisatges semblants als de la lluna, sobretot a la zona anomenada, l’amfiteatre. Per arribar fins allà, haurem de pedalar fort perquè només tenim cinc miserables hores de lloguer de bici i perquè sobretot, tenim alguna que altra pujada que ens farà caure la suor a raig 😦

Per arribar fins allà, hem de passar durant alguns quilòmetres per la carretera asfaltada enmig del desert, i pel costat de grans camions que passen sense massa contemplacions.

San Pedro de Atacama (98)

Un cop paguem l’entrada, el camí segueix pel mig del desert, el paisatge és impressionant i la calma només la trenquen els cotxes i busos amb turistes.

San Pedro de Atacama (107)

La Vall sembla la superfície llunar per les diferents estratificacions i afloraments de sal que han sorgit de manera natural. De fet, un dels punts estrella de la Vall són les coves de sal. Allà fem la primera aturada.

San Pedro de Atacama (160)

Passegem pel mig de les muntanyes de sal i quan trobem una petita escletxa a la paret, ens hi endinsem sense pensar-nos-ho gaire. El pas és molt estret i de tant en tant, ens hem d’estirar per terra per poder passar. Fins i tot, hem d’engegar els frontals en alguns trams del recorregut perquè la llum natural és completament nul·la.

San Pedro de Atacama (115)San Pedro de Atacama (117)

San Pedro de Atacama (127)

San Pedro de Atacama (163)

San Pedro de Atacama (119)San Pedro de Atacama (133)                                                                                                                                                                                                                                                                             Després d’una bona estona, sortim en un lloc on indica que hem de pujar amunt i acabar el recorregut per fora. Des de dalt les vistes són molt agraïdes, envoltats de muntanyes de sal, el desert de fons. Fins on arribem els nostres ulls, veiem les muntanyes i alguns volcans nevats.

San Pedro de Atacama (135)

San Pedro de Atacama (148)San Pedro de Atacama (151)

San Pedro de Atacama (156)

I res, tornem a pujar a la bici i el que ens espera és una forta pujada per arribar a la Duna Major i a l’amfiteatre, el nostre objectiu. La pujada és tant o més dura com ens l’esperàvem, sobretot perquè el nostre estat físic no és el millor des de fa un temps 😛 Però al final, aconseguim arribar a dalt i seguir el camí fins a la Duna Major.

San Pedro de Atacama (171)

Pedalem fort i directe fins a l’amfiteatre. Aquí gaudim d’unes vistes úniques, d’un terreny, suposem semblant al de la lluna. Sembla un gran cràter, rodejat de muntanyes, dunes i salines, impressionant!!!

San Pedro de Atacama (173)San Pedro de Atacama (186)

San Pedro de Atacama (180)

San Pedro de Atacama (217)

Després de gaudir d’aquest racó amb calma, tornem enrere per pujar a la Duna Major. Tenim prou sort i quan arribem a dalt, estem completament sols i d’aquesta manera podem gaudir de l’espectacle que es presenta davant nostre amb tota la tranquil·litat que es mereix el lloc.

San Pedro de Atacama (188)San Pedro de Atacama (175)

San Pedro de Atacama (218)

San Pedro de Atacama (207)San Pedro de Atacama (223)

La idea és quedar-nos a veure la posta de sol, però si ho fem arribarem de nit al poble i no en tenim gaires ganes, així que baixem de la duna, pugem a les bicis i comencem el recorregut cap a San Pedro. Al final, hem arribat al poble pràcticament de nit i amb el cul trinxat per culpa d’aquesta seients. Ara només ens queda comprar alguna cosa per sopar i cap a dormir!

San Pedro de Atacama (224)San Pedro de Atacama (230)

San Pedro de Atacama (232)

San Pedro de Atacama (227)San Pedro de Atacama (228)

L’endemà, tenim la notícia que ha arribat a San Pedro en Juan Sebastián; el colombià que vam conèixer a Perú al tour del llac Titicaca. Així que el vespre, quedem una bona estona per xerrar i per consolar-nos pels preus d’aquest país, jajajaja

El dia següent, per fi marxem cap a Argentina, a Purmamarca. A veure si allà els preus són més econòmics, amb il·lusió!!!!!

• El bus ens ha deixat a un carrer de la plaça del poble i allà mateix teniu oficina de turisme i tots els allotjaments, restaurants, oficines de tours, etc.
  • Ens allotgem al Hostel Juriques, al carrer Toconao. El dormitori net amb roba de llit neta i banys compartits d’aigua calenta i amb paper WC costa 7000 $/persona. Bon wifi i cuina per utilitzar amb tots els estris però bastant bruta. A fora teniu espais comuns, taules, hamaques i espai per estendre la roba. Hi ha lockers. L’últim dia ens ha mig fet fora perquè nosaltres pagàvem menys i venint el pont de maig, podien enganyar a qualsevol altre (creiem)… És un lloc per canalla, nosaltres hi hem estat bé perquè ens hem adaptat a la canalla però no està de més tenir-ho en compte…
  • Ens allotgem una nit a Hostal Barros Nativo per 10000 $/ persona i nit. Net, dormitori calent. Bany compartit amb aigua calenta i paper WC. Cuina compartida neta i amb estris, microones! Espai comú ampli i assolellat i amb bon wifi. Al costat (sortint a mà esquerra) hi ha un dels Supermercats més barats del poble, obert des de les 8h del matí.
  • Una altra nit ens allotgem a Hostal Vicuña, al c/Lascar, 474. Igualment dormim en dormitori net, bany amb aigua calenta i cuina a disposar. Espai comú exterior còmode i zona tranquil·la. Bon wifi, són bona gent i el tracte és força personalitzat. 8000 $/ persona i nit.
  • San Pedro de Atacama és calurós durant el dia i fred al matí i a la nit. Mireu que on us allotgeu sigui un racó càlid.
  • Hi ha opció d’allotjar-se més barat a casa d’algú que us abordi pel carrer però la família bohèmia que ens va abordar a nosaltres, no tenia wifi i el necessitem però de ben segur que haguéssim estat super bé amb ells. Teníem habitació doble neta i àmplia, bany compartit i pati per 6000$/ persona i nit.
  • Per menjar barat hi ha poques opcions, una és comprar i cuinar però el super no és barat. Teniu un supermercat més barat per la zona de l’estació de busos de baix (al Costat del Poble dels Artesans) que es diu ECA, nosaltres ens l’hem trobat tancat per vacances. Una mica més avall però, hi ha una botiga petita on els preus estan millor que al poble.
  • L’altra opció és anar a la zona de l’estació de busos (C/ Licancabur) i trobareu petits locals a l’hora de dinar amb menús de migdia (sense beguda) a partir de 2800 a 3500 $. La cassola que seria una sopa a partir de 1500$ i un segon solt sobre 2000-2500$. Nosaltres hem dinat gairebé a diari al Turka, el cuiner fa un dels millors purés de patates que hem menjat mai i les hamburgueses casolanes són tremendes!!!
  • També teniu algun lloc de pollastres a l’ast. 1/2 pollastre costa 2700$ i una safata gran de patates fregides casolanes costa 1100$.
  • Si voleu gastar diners, al centre teniu restaurants amb menús fins als 30000$ amb vi i música en directe!
  • Per sortir d’Atacama, el millor és anar a l’estació de busos de baix a comprar els bitllets. Hi ha diverses companyies amb diversos horaris. Podeu anar a Argentina o moure-us per Chile sense problemes. Els preus són molt cars i teniu opció de llit o semi llit.
  • Davant de la Universitat teniu l’oficina de correus.
  • Per moure-us pels voltants ho podeu fer en Tour o en bici. Llogar una bici per un dia costa 6000$ i per mig 2500-3000$.
  • Els Tours són molt cars. Els Geysers del Tatio costen uns 15000$ i entrades a part (5000$, hi ha descomptes d’estudiant, 2500$). L’astronòmic que nosaltres volíem fer (però hi havia lluna plena) costa 17000$ i té una durada aproximada de 2 hores. El centre astronòmic està a 3km del poble però clar, s’hi va de nit. Sinó seria lo seu apropar-s’hi caminant, potser la entrada costa la meitat… Si heu anat al Tour del Salar de Uyuni de 3 dies, no aneu als Geysers del Tatio, els paisatges són similars.
  • Nosaltres hem agafat una bici i hem anat una tarda a la Quebrada del Diablo (anada i tornada uns 20km), pur desert i podeu parar a Pukara Quitor (6Km anar i tornar). I una tarda hem anat al Valle de la Luna (si ho feu amb Tour costa 7000$ i entrada a part de 3000$, descompte per estudiants 2500$) amb bici i són uns 17km d’anada i uns 17km més, de tornada. Si us moveu amb bici, mínim 2 litres d’aigua per persona!
  • Comprem un bitllet de bus per marxar cap a Salta (Argentina) amb la companyia Andesmar. Hi ha una companyia més barata però tot estava ple. S’han de comprar els bitllets amb un dia d’antelació. El bus surt alguns dies només, però depenent de cada companyia teniu diversos dies per triar. Surt a les 9:30h de l’estació de busos i l’hora prevista d’arribar a Salta són les 21h. El preu és de 25000$/ persona i inclou, un entrepà i un snack. Caríssimmmmm 😦 Si voleu baixar abans de Salta, el preu és el mateix… No funcionava l’aire condicionat, no hi havia cafè com ens havien promès, l’entrepà estava congelat,… Per pagar 40 euros, el servei és nefast.

Posted on 16 Mai, 2015, in Uncategorized and tagged , , , , , , , , , . Bookmark the permalink. 4 comentaris.

1. Eiiii!!!! Quins records… creiem que d’aquests pollastres a l’ast dels que parleu a la info útil ens n’hem menjat algun! 😉 i sí, també vam arribar-hi des de Bolivia i vam flipar amb els preus….. però ja ho veureu, quan torneu a casa continuarà essent més barat!!! Que gaudiu molt, nosaltres no hem deixat de fer-ho, sort n’hi ha de gent com vosaltres!
    Abrasus

Txell i Xavi

• Guapuuuus pues San Pedro ha estat el detonant per unes quantes coses: Primer per menjar els pollastres que vosaltres també vau tastar jajajaja, per adonar-nos que havíem de canviar de països per poder allargar el viatge una mica més i per decidir que tornarem però amb el nostre vehicle però encara no sabem ni quan ni com 😀
      Besitus,
      Marc i Úrsula

2. Espectacular! Quins paisatges…
    Ens ha entrat molta set mentre miràvem les fotos… 🙂
    Una abraçada!

Manel i Cristina

• Jejejejeje Sí, el salar és preciós però en general els tres dies han estat màgics. De les millors coses que hem vist mai, molta varietat en un espai relativament petit.
      Abraçades parella,
      Marc i Úrsula

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )