El cementiri de Tulcán, una meravella!

Sortim aviat del nostre allotjament però prèviament hem fet un bon esmorzar i ens hem acomiadat dels nois. Aquí hem conegut al bolivià més viatger de tots els temps i ens hem retrobat amb alguns amics que vam fer pel camí.

Anem amb bus cap a la terminal de Carcelén, la que va als destins del nord del país. Allà en menys de mitja hora, ja sortim direcció cap a Tulcán, la última parada que farem a Ecuador. El trajecte passa tranquil, entre pel·lícules, cops de cap i observació de verd, muntanyes i pluja. L’aigua no ens abandona però al final, t’hi habitues i no ens molesta…

Parem a Otavalo uns minuts i aprofitem per comprar-nos el dinar, pollastre i patates fregides en una parada de carrer. Aprofitem per explicar que Otavalo és una ciutat on els dissabtes hi ha un dels mercats més importants del país. Avui però, passant per aquí ràpidament, no ens ha semblat un lloc massa especial però no posem en dubte que tingui un dels mercats més turístics de Sud Amèrica.

Arribem a la terminal de Transport de Tulcán cap a les tres de la tarda. Des d’allà, agafem un bus urbà que ens deixa al centre i allà busquem un allotjament just al davant de l’església.

Ens havien dit que Tulcán era un poble molt car perquè és poc turístic i fronterer però nosaltres l’hem trobat molt barat! Hem trobat una habitació privada cutrilla però correcta i amb wifi per 11$ per parella! Només trobar l’allotjament hem començat a caminar en direcció al cementiri més famós del país.

Encara lluïa el sol i això ens ha animat força. El cementiri està a dos carrers de la plaça del poble així que en un tres i no res hi hem estat.

Tulcán (108)

Ens ha sorprès força que el cementiri sigui un lloc turístic com pocs haguem vist! El recinte té un nom complex i llarg, és el Cementiri Municipal José Maria Azael Franco. Aquí hi ha oficina de turisme, botiga, correus,… Hem quedat ben parats! L’horari d’obertura és ampli doncs està obert des de les sis del matí fins a les sis de la tarda. Vigileu no quedar-vos tancats, és enorme!

Només entrar ja quedem impressionants, les figures verdes són per tot arreu i està ple de turisme local. Aquí el jovent ve a passar la tarda o a festejar, quins llocs… O potser és la nostra cultura que fa que pensem que un cementiri és un lloc ple de tabús.

Tulcán (11)Tulcán (7)

Tulcán (14)

Passejar pels jardins i entre els nínxols és una delícia, tot està ple de figures i passadissos verds per on perdre’s.

Tulcán (45)

Tulcán (95)Tulcán (31)

Hi ha alguns miradors que no són res més que escales que pugen sobre els nínxols. Des d’aquí es té una bona perspectiva de tot el cementiri i també del poble i els seus voltants. Tulcán està ubicat en una vall verda preciosa rodejada de granges i camps de cultiu. La zona urbana és gran però no hi ha massa habitants.

Tulcán (120)

El cementiri està reconegut com a Patrimoni Cultural de l’Estat i lloc natural d’interès turístic des del 1984. El seu autor dóna nom al cementiri que ocupa vuit hectàrees i 120 figures en xiprers que es venen construint des del 1936!!!!

Tulcán (91)

Tulcán (75)Tulcán (78)

Tulcán (79)

Hi ha figures de tot tipus però predominen cares estranyes, figures agustines, precolombines, fauna, arcs de mig punt i passadissos que semblen infinits i laberíntics.

Tulcán (64)

Tulcán (37)Tulcán (38)

Tulcán (73)

Tulcán (113)Tulcán (119)

Tulcán (82)

Entre figures trobem les làpides perfectament en consonància amb l’ambient i totalment engalanades amb flors de mil colors que donen vida a aquest cementiri que tant ens ha agradat.

Tulcán (68)

Tulcán (71)Tulcán (52)

Tulcán (42)Tulcán (39)

Tulcán (126)

Al cementiri se l’anomena Escultura en Verd i no es té constància de cap lloc similar arreu del món. Cada racó del parc té un nom i mentre camines et vas trobant amb frases inspiradores sobre la vida i la mort.

Tulcán (15)

Quedem impressionats i realment pensem que la parada a pagat la pena. Per celebrar-ho avui ens donem un homenatge en un restaurant de la plaça central 🙂 Per cert! Podem dir que tenim un seguidor al blog ben exclusiu i que ens persegueix allà on anem…

Tulcán (130)

L’endemà després d’esmorzar i carregar trastos, anem cap a la plaça central per agafar un vehicle fins a la frontera amb Colòmbia, avui canviem de país!!!

• Arribem a la Terminal. Des d’aquí, agafem un bus urbà (0,25$) i ens deixa al centre en aprox. 10 minuts.
  • Ens allotgem a l’Hostal San Francisk. Habitació doble amb roba de llit neta, bany d’aigua calenta (no ho hem comprovat) compartit. Paper WC, tovalloles, sabó, TV i Wifi bo. 11$/ parella i nit. El lloc és una mica tètric però pel que ofereix i una nit… Ha estat el pitjor lloc d’Ecuador però està correcte si comparem amb altres llocs on hem estat.
  • Als voltants de la plaça està ple de canvistes, per tant, ho teniu bé per canviar dòlars o pesos colombians.
  • Al costat teniu pastisseria i cafeteria. Uns metres endavant oficina de correus (per cert, 1 segell a Europa costa 3$!!!).
  • Visitar el Cementiri de Tulcán és gratuït i està obert fins a les 18h. Per nosaltres és imprescindible si passeu per aquí! Al Cementiri teniu oficina de turisme (fins les 16h), correus, botiga i lavabos.

Frontera Ecuador-Colombia:

• Les “busetas” (transport col·lectiu) que van a la frontera Rumichaca entre Ecuador i Colombia surten quan s’omplen des de la plaça de Tulcán i el cost del bitllet és de 0,75$/persona. Es tarda uns 15 minuts aproximadament.
  • Aquesta frontera ens ha semblat molt concorreguda i amb molta vida.
  • Passem el pas migratori per sortir d’Ecuador (necessitem la targeta de migració andina que ens van donar al entrar). Al fer la entrada pel pas fronterer de La Balza no hi ha registre electrònic i hem necessitat 3 fotocòpies del passaport (allà mateix hi ha botigues per fer-ne a 0,10$/còpia).
  • A la part d’Ecuador hi ha lavabos nets i amb paper gratuïts, venedors i canvistes.
  • Atravessem el pont i en dos minuts som a Colombia. Allà només ens han segellat el passaport i ja hem sortit a agafar una “buseta” col·lectiva cap a Ipiales. Teniu opció que us deixin al centre ($1600) o a la Terminal ($1700). El trajecte no dura més de 15 minuts. El preu és oficial i està imprès a les “busetas”.

Posted on 13 Juliol, 2015, in Uncategorized and tagged , , , , , , , , . Bookmark the permalink. Deixa un comentari.