El Congost del Mu, un petit gran racó

Durant la setmana l’Úrsula havia vist a l’Espai Terra -el programa dels migdies a TV3- que relativament aprop de casa, teníem un lloc per estirar les cames força especial i després de decidir quina seria l’activitat del cap de setmana, vam triar aquest racó, el Congost del Mu.

Aquest indret natural està situat a la població d’Alòs de Balaguer, un poble d’aquells ben perduts de camí cap al nord i agafant alguns desviaments previs. Aquest poble és petit, d’estil medieval i encara manté el seu castell d’origen àrab ben decadent al capdamunt d’un turó.

Congost del Mu (1)

Al mateix poble i pels seus voltants també teniu alguns altres vestigis com l’església parroquial de Sant Feliu d’origen romànic i amb alguns retaules gòtics dels segles XIV i XV. Per altra banda, als voltants es van trobar restes fòssils i pintures del neolític. Els nostres avantpassats ja sabien que aquí hi havia marro!

Alòs de Balaguer és un d’aquells indret que si alguna cosa transmet, és calma. Nosaltres hi arribem cap a les deu del matí i tot està molt mort, algun pagès ens dóna el bon dia i algun gos alosí ens mira amb cara de circumstàncies. El sol llueix amb força i tot apunta que ens trobarem amb un ambient primaveral.

Congost del Mu (5)

Nosaltres aparquem el nostre vehicle al centre d’Alòs de Balaguer i creuem el riu pel pont. Després agafem el camí que surt a mà dreta i que va vorejant el Segre. Prèviament ens hem aturat al pont per contemplar el riu i els reflexos de tardor que s’hi generen i que apareixen com un espectacle únic.

Congost del Mu (8)Congost del Mu (9)

Tot ens assenyala que avui farà molta calor, almenys força més de la que podíem esperar per un indret muntanyós.

Anem caminant i gaudint del trajecte. A vegades viatgem lluny per descobrir racons i està clar que ben aprop de casa, també hi han indrets fantàstics que ens ofereixen paisatges preciosos, tranquil·litat i imatges que poden perdurar igual que les postals que guardem d’aquell dia en un lloc a mils de quilòmetres de distància.

Congost del Mu (19)

Observem que el terreny està sec, fa dies que no ha plogut a les terres de Lleida. Anem vorejant el Segre per un camí força ample fins arribar a la Font de l’Espadella. Tot i que és aviat ja ens trobem un longeu alosí assegut a la zona de lleure gaudint de la calma i del sol.

Congost del Mu (21)Congost del Mu (11)

Congost del Mu (22)

Aquí hi ha una font on la llegenda ens diu que l’aigua no és potable. Seguim caminant per un camí igualment ample com fins ara.

Congost del Mu (17)

Arribem en unes vies d’escalada i hi ha uns senyors fent via llarga. Tenim nostàlgia, fa dies que no escalem però estem força rovellats i creiem que ens hem de ficar una mica en forma. De moment hem començat a córrer pels camins del voltant de Maials i hem fet algun descens de barrancs i caminades diverses, anem bé!

Arribem al barranc del Mu i al Congost del mateix nom. Ja comença a fer calor i aprofitem per fer una petita parada per esmorzar.

Congost del Mu (32)

Comencen a aparèixer les primeres persones que com nosaltres, han vist l’Espai Terra i han decidit fer d’aquesta passejada l’activitat del diumenge 🙂

El riu transcorre entra la cara sud del Montsec i la cara nord de la Serra Carbonera. Comencem el passeig pel congost, equipat amb un pont enganxat a la roca que dóna una mica d’emoció al recorregut.

Congost del Mu (46)

El pont dura poc i ara el camí es fa estret. Podem anar gaudint d’unes vistes magnífiques del riu i de les parets de l’envolten. Al fons podem veure una roca imponent, és el Mont-roig que ja ens anirà acompanyant la resta del recorregut.

Congost del Mu (55)

A partir d’ara comencem a pujar i baixar per corriols més o menys estrets i coberts de pedra. Pel camí ens trobem amb la vegetació típica a la que l’Úrsula està avesada, la de secà. Les olors també ens acompanyen, el romé i el timó es fonen en l’ambient i fan la passejada més dolça.

Congost del Mu (71)

Un cop som al barranc de Palomar (691m) , iniciem el descens i ja veiem el pont penjat pel que van creuant els caminants ben avall.

Congost del Mu (59)

Hi ha alguns creuaments de camins ben senyalitzats que poden allargar una estona el vostre recorregut si voleu, nosaltres no hi hem optat.

Ens decidim a creuar el pont de dreta a esquerra i anem fins a la central elèctrica a través de la passarel·la que va per sobre l’aigua i que tot i ser segura, sembla del tot inestable!

Congost del Mu (61)

Després de parar-nos uns minuts, emprenem el camí de tornada i xino xano, anem fent fins al cotxe, a Alòs de Balaguer.

Congost del Mu (62)

Dinem la nostra carmanyola d’amanida de pasta a la zona de lleure i ens decidim a explorar el poble per tal de descansar una estona fent un cafè.

Trobem un espai caòtic però molt casolà i rural on coneixem catalans singulars indignats per la difusió que ha fet l’Espai Terra del seu poble i els seus topans. Aquí hi viuen unes cinquanta persones entre setmana però els caps de setmana, la població creix una mica. Avui la multitud s’ha multiplicat i van a la cerca i captura d’un espai singular.

I així acabem el dia, ben contents i l’Úrsula més perquè marxa amb una carabassa gegant per fer cabell d’àngel 😀

1. Com arribar?

A la pàgina web de l’Ajuntament d’Alòs de Balaguer tenen les distàncies quilomètriques a diferents punts i us les copiem:

• Artesa de Segre 11km
  • Tarragona 114,2 km
  • Barcelona 142,5km
  • Girona 229,1km
  • Està clar que amb aquestes distàncies des de Barcelona podeu venir a passar el dia però allò ideal seria que féssiu per la zona el cap de setmana, no?
  • Des de Maials nosaltres hem anat fins a Lleida (38km) i d’aquí fins a Alòs de Balaguer hi tenim 56 km més. De Lleida aneu cap a Balaguer, d’allà seguiu en direcció a Artesa de Segre i agafeu el trencant a l’esquerra cap a Foradada. D’allà aneu cap a Rubió i directes a Alòs de Balaguer.

2. El Congost del Mu:

• No està adaptat per persones amb diversitat funcional. Apte per a nens i persones en baixa forma física.
  • Recorregut Alòs de Balguer- Aiguabarreig Segre-Noguera Pallaresa (Camarasa): 7km
  • Recorregut complet (anada i tornada): 14 km
  • Podeu fer només una part del recorregut si deixeu un cotxe a Camarasa. Si el feu complet, el temps aproximat és de 3-4 hores depenent de les parades i les fotografies que feu!
  • És una ruta senzilla i bàsicament planera amb algun tram una mica més complicat i aventurer però res inassolible per un nen petit, de fet, n’hem vist uns quants!
  • Heu de deixar el vehicle a l’entrada del poble i caminar aproximadament 1,5 km extra fins a la Font d’Espadella o anar directament amb el vostre vehicle fins a la Font i aparcar allà. Ull perquè la pista no està en massa bon estat en alguns trams. Nosaltres hem fet aquest espai a peu.
  • A l’àrea de lleure de la Font de l’Espadella s’inicia oficialment el recorregut que està indicat des del poble, és a dir, no us podeu perdre. A la font trobareu taules i bones ombres.
  • Des d’allà camineu màxim 30 minuts fins a l’inici del Barranc i Congost del Mu que està equipat amb una passarel·la metàl·lica segura i apta per a tots els públics.
  • A partir d’aquí el camí es fa estret i va vorejant el congost amb alguna pujada i baixada i vistes impressionants. Des del Congost del Mu fins a l’aiguabarreig amb el riu Noguera Pallaresa (ja a la central elèctrica de Camarasa) hi ha una distància aproximada de 4 quilòmetres.
  • Anirem combinant pujades amb zones més planeres fins arribar al barranc de Palomar que fàcilment distingireu perquè des d’aquí ja podreu veure el pont penjat. Ara ja només caldrà baixar, creuar el pont cap a l’esquerra i ja serem a la central elèctrica.
  • Només ens quedarà el retorn.

Posted on 3 Novembre, 2015, in Uncategorized and tagged , , , , , , , , , . Bookmark the permalink. Deixa un comentari.